VNA: groei leasepark in derde kwartaal

vrijdag 5 november, 2021

De autoleasebranche toonde zich vorig jaar al robuust in crisistijd. Dit jaar neemt de groei in het leasepark toe. Tot en met het derde kwartaal kent het park een winst van 2,7% ten opzichte van eind 2020. Aldus cijfers van VNA.

De sector boekt op alle fronten groei, zowel in private lease als in het zakelijke segment. De leasefiets ontpopt zich daarnaast als nieuwe groeimarkt.

Het nieuwe groeiproduct voor de leasebranche: fietslease

De sterke arbeidsmarkt en groei in (zakelijke) mobiliteit vertaalt zich in een toenemende vraag naar zakelijke leaseauto’s. Het herstel van dit segment, ingezet in het tweede kwartaal, zette door in het derde kwartaal. Ten opzichte van eind 2020 is het zakelijke lease personenauto park met 0,8% toegenomen. Het herstel van de Nederlandse economie zorgt ook voor een toename in lease bestelwagens. Tot en met het derde kwartaal is het park met 5,6% gegroeid ten opzichte van eind 2020. Belangrijke afnemers zoals de bouw, handel en industrie draaien op volle toeren.

De afgelopen tijd was private lease de groeimotor van de sector. Dat is het nog steeds (het groeide tot en met het derde kwartaal met 6,1% ten opzichte van eind vorig jaar) en daar lijkt fietslease nu bij te komen. Het VNA-park telt inmiddels bijna 21.000 e-bikes en speed-pedelecs. Dit jaar was tot en met het derde kwartaal sprake van 63% groei ten opzichte van eind 2020.

Daarmee dient zich dus een nieuw groeiproduct aan voor de branche, zegt Renate Hemerik, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). “Sinds het begin van onze telling in 2013 kent private lease een onafgebroken periode van groei. Nog steeds weet private lease nieuwe klanten te trekken. Daarnaast dient zich voor de sector nu een nieuw groeiproduct aan in de vorm van fietslease.”

Chiptekort

Maar de sector ziet ook nieuwe uitdagingen op zich afkomen. Zo resulteert het wereldwijde chiptekort in een krapper aanbod van nieuwe auto’s. Daarnaast verhoogt de overheid, uitgerekend per 1 januari 2022, de bijtelling voor emissievrije auto’s. Dat leidt tot een run op volledig elektrische auto’s, die momenteel echter niet in ruime mate voorhanden zijn. Het gevaar daarbij is dat men uiteindelijk uitwijkt naar een minder duurzame keuze.

Hemerik: “Het is voor de leasebranche een uitdaging om te voldoen aan de toenemende vraag naar duurzame mobiliteit en emissievrije auto’s in het bijzonder. Leasemaatschappijen proberen onder andere door verlenging van contracten verlichting te brengen in de situatie. De situatie zou echter geholpen zijn als de bijtelling niet wordt verhoogd in een situatie van krapte in de markt. Het is voor de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark belangrijk om de instroom van nieuwe emissievrije auto’s hoog te houden.”

Categorie: Marktcijfers / brancheberichten
Labels: VNA