RAI verlaagt ook verkoopprognose voor 2022

donderdag 11 november, 2021

Dit jaar zullen de autoverkopen op ene historisch laag punt uitkomen, stelde al eerder markkenner AUMACON. Ook RAI Vereniging/BOVAG komen dit jaar niet verder dan 327.000 registraties van nieuwe personenauto’s. Het eindejaarsfeestje wordt verpest door het chiptekort.

De afgelopen jaren waren het vooral de laatste maanden van het jaar dat de registraties een sprintje maakten. Helemaal in de zakelijke markt en dan vooral de registraties van elektrische auto’s. Vorig jaar werd maar liefst 40 procent van alle nieuw verkochte elektrische auto’s in december geregistreerd. En ook dit jaar zijn de ingrediënten aanwezig voor een eindejaarsrun op EV’s: de bijtelling gaat immers omhoog en de cap op diezelfde bijtelling omlaag (van 40 naar 35k).

In de recente EV-verkoopcijfers valt de opmars van EV-merk Lynk and Co op; dit nieuwe merk is naaste concurrent Tesla tot op korte afstand genaderd.

Maar het feestje wordt nu verstoord door het chiptekort en de effecten van de coronacrises. De vraag naar computerchips in de auto-industrie wordt mede bepaald door de sterke behoefte aan elektrische en hybride aangedreven auto’s in Europa en luxe auto’s in Azië. Een moderne personenauto bevat gemiddeld tegenwoordig circa 1.000 computerchips en dat is ongeveer een kwart meer dan een aantal jaren geleden. “Het zal niet zeker zijn in welke mate de branche kan voldoen aan de vraag die de komende weken zal ontstaan”, aldus RAI/BOVAG in een verklaring vandaag.

Aankoopsubsidie

Maar die tekorten zullen ook volgend jaar hun weerslag hebben op de verkoopcijfers, stelt RAI Vereniging. Het stelt daarom de prognoses bij tot 390.000 verkopen in 2022. Eerder werd nog uitgegaan van 400.000. En nog houdt men een slag onder de arm. Vooral over de ontwikkeling van de verkoop van EV’s volgend jaar. “Enerzijds worden de verkopen mogelijk geremd door het aanhoudende chiptekort en onzekerheid over de effecten van een hogere bijtelling voor zakelijke elektrische rijders. Anderzijds krijgt de markt een prikkel nu particulieren komend jaar weer gebruik kunnen maken van een aankoopsubsidie en er daarnaast weer een aantal nieuwe (betaalbare) modellen op de markt worden geïntroduceerd.”

In 2022 ligt de particuliere aankoopsubsidie op 3.350 euro voor een nieuwe elektrische auto. In totaal is komend jaar 71 miljoen euro subsidie beschikbaar, waarmee ruim 21.000 nieuwe elektrische auto’s kunnen worden gesubsidieerd. Door deze onzekerheden zal het marktaandeel voor EV in de totale nieuwverkopen naar verwachting tussen de 20 en 30 procent liggen, aldus RAI/BOVAG.

Categorie: Marktcijfers / brancheberichten
Labels: RAI Vereniging