Lage bijtellingauto’s nauwelijks meer te krijgen

maandag 22 november, 2021

Zowel Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) als Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) kaarten bij de politiek het probleem aan waarbij leaseauto’s niet meer dit jaar geleverd kunnen worden tegen de (nu nog) lagere bijtellingsregels.

De bijtelling voor elektrische auto’s gaat volgend jaar namelijk van 12 naar 16 procent en deze korting gaat nog maar gelden over de eerste 35.000 euro van de aanschafprijs. Volgens VNA worden de verschillen met de bijtelling op een brandstofauto in sommige gevallen dermate klein dat de kans groot is dat veel mensen die nu nog moeten beslissen, voor een brandstofauto kiezen. “Van 12 naar 16 procent is echt een kritiek omslagpunt”, aldus VNA-voorzitter Renate Hemerik.

Onderliggend probleem is het chiptekort waardoor nieuwe auto’s soms wel een levertijd hebben die kan oplopen tot 18 maanden. In slechts enkele gevallen kan je de auto van je keuze dit jaar ook daadwerkelijk gaan rijden mét de bijbehorende bijtellingskorting, stelt VZR. Dat moet en kán anders, laat VZR-voorzitter Jan van Delft weten. Namelijk dat de datum van bestelling geldt voor de bijtellingskorting. “Je beslist immers op dát moment voor de auto met de op dát moment geldende bijtelling”, aldus Van Delft.

VZR ziet momenteel op hun website dat er 160% meer bijtellingsberekeningen worden uitgevoerd. Iedereen wil weten waar hij aan toe is en dat is met de huidige situatie niet duidelijk. Zowel VZR als VNA wijzen erop dat de stimulering van elektrisch rijden in gevaar komt en daarmee de doelen van het Klimaatakkoord. De VNA zegt nu overigens op verzoek van de overheid bezig te zijn de omvang van het probleem in kaart te brengen. Hemerik: “Op basis daarvan hopen we dat we met de overheid tot een oplossing kunnen komen. Bijvoorbeeld in de vorm van een overgangsregeling. Uiteindelijk zijn we er allemaal bij gebaat dat er weer méér elektrische kilometers worden gereden, in plaats van minder.”

Categorie: Fiscaal
Labels: VNA, VZR