Verkeersveiligheid: werkgever moet aan de bak!

donderdag 2 december, 2021

Maar weinig Nederlanders doen iets om de verkeerskennis bij te spijkeren, blijkt uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van Athlon. De leasemaatschappij vindt dat er een belangrijke rol is weggelegd voor werkgevers. Vanwege hun zorgplicht.

De whitepaper van Athlon over verkeersveiligheid

Slechts 1 op de 10 weggebruikers volgt weleens een (online) training, blijkt uit het onderzoek. Jean-Pierre Vissers, algemeen directeur van Athlon Nederland, vindt het opmerkelijk dat we na het behalen van het rijbewijs geen trainingen meer volgen over nieuwe verkeersregels en -inzichten. Zuinig rijden is bijvoorbeeld belangrijker dan vroeger, maar dat wordt pas sinds kort aangeleerd. Hoe breng je dit bij aan mensen die hun rijbewijs al jaren hebben?

Een belangrijke rol is daarbij volgens Vissers weggelegd voor werkgevers. Zij hebben namelijk een zorgplicht. “Autorijden is één van de gevaarlijkste activiteiten die je in het dagelijks leven onderneemt. Werkgevers kunnen vanuit hun zorgplicht veilig gedrag aanleren met opfriscursussen of stimuleren met technologische hulpmiddelen. En daar staan ze ook voor open, gezien de toenemende vraag naar diensten als SafeDrivePods of de Athlon e-Driver cursussen. Daarmee helpen ze hun werknemers afleiding in het verkeer terug te brengen, en wordt zuinig rijgedrag beloond.”

Ergernissen

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat smartphonegebruik de grootste ergernis is in het verkeer: ruim 6 op de 10 Nederlanders ergert zich in het verkeer aan bestuurders die tijdens het rijden bezig zijn met hun telefoon. Gevraagd naar hun associaties met verkeersveiligheid, zegt ruim de helft van de Nederlanders: MONO rijden. Toch bekent 1 op de 4 zijn telefoon er weleens bij te pakken tijdens het rijden.

Hoewel MONO rijden redelijk is ingeburgerd, zetten Nederlanders hun telefoon vaak nog niet uit of op vliegtuigstand als ze achter het stuur plaatsnemen. Slechts 19% van de bestuurders doet dit altijd netjes. Vissers: “We zien in de resultaten dat 1 op de 10 Nederlanders niet handsfree belt, wat de verkeersveiligheid natuurlijk niet ten goede komt. Daarom is het belangrijk dat we samen blijven focussen op bewustwording en het bieden van praktische oplossingen om gebruik tegen te gaan. Er valt nog veel winst te behalen.”

Ouderen zijn met MONO rijden consequenter dan jongeren. Iets meer dan de helft van de jongeren, tussen 25 en 34 jaar, zegt regelmatig zijn smartphone erbij te pakken achter het stuur. Dit doen zij voornamelijk als ze voor het stoplicht staan te wachten. Opmerkelijk, want in hun top 3 associaties met verkeersveiligheid staan ‘MONO rijden’ en ‘geen alcohol op achter het stuur’ met 59 procent bovenaan.

Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 1.000 Nederlandse weggebruikers.

Categorie: Verkeersveiligheid / Training
Labels: Athlon