BOVAG wil universele toegang tot batterijdata

maandag 6 december, 2021

Het is momenteel nog niet mogelijk is om een betrouwbare, merkonafhankelijke batterijcheck te ontwikkelen voor alle gebruikte elektrische auto’s. Dat is de teleurstellende conclusie van een onderzoek dat TNO en DNV uitvoerden op initiatief van BOVAG.

BOVAG bood het onderzoeksrapport onlangs aan demissionair staatssecretaris Steven van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat aan, en roept daarbij de politiek onder meer op om in Europa werk te maken van universele toegang tot de batterijdata, zodat het voor autobedrijven en kopers in de toekomst eenvoudiger wordt om vast te stellen waar ze aan toe zijn bij de verkoop en koop van een gebruikte EV.

De belangrijkste reden dat er nu geen universele batterijcheck kan worden ontwikkeld, is dat de actuele capaciteit (State of Health – SoH) van het batterijpakket slechts bij een deel van de onderzochte EV’s via de OBD-aansluiting kan worden uitgelezen. En dat bij géén van de onderzochte EV’s informatie over de verwachte restlevensduur beschikbaar is. Merkdealers blijken op dit gebied evenzeer in het duister te tasten als onafhankelijke autobedrijven.

Volgens BOVAG is het belangrijk dat kopers van een gebruikte EV goede informatie over de status van de batterij van het voertuig krijgen. Ze moeten weten wat ze kopen. Ook het verkopende autobedrijf wil zo veel mogelijk duidelijkheid en zekerheid over de ‘gezondheid’ van de batterij. Het autobedrijf moet zo’n EV immers garanderen. Als een bedrijf niet weet wat het garandeert, loopt het grote financiële risico’s. “Dat zal leiden tot terughoudendheid, hetgeen een rem zet op de ontwikkeling van een gezonde gebruikte-EV-markt”, aldus BOVAG.

Overigens blijkt uit de praktijk dat de levensduur van de batterij langer is dan de fabrikant initieel dacht, vandaar dat de fabrikant nu relatief lange fabrieksgarantie geeft op de batterijpakketten.

Categorie: Technologie / Innovatie
Labels: BOVAG