“Hoge kilometervergoeding leidt tot hogere CO2-uitstoot”

donderdag 16 december, 2021

De hogere kilometervergoeding zoals in het coalitieakkoord beloofd, valt niet in goede aarde bij de mobiliteitsexperts van Syndesmo. “We maken het reizen van en naar het werk interessanter. En dan met name voor de automobilist.”

Jos van Hollestelle

Zo’n 9 jaar geleden was er zelfs sprake van de afschaffing van de onbelaste kilometervergoeding, memoreert Jos van Hollestelle van Syndesmo. “Het effect hiervan zou zijn dat de CO2-uitstoot en filedruk zou verminderen. Er werd zelfs een afname van 15,5% in voertuigverliesuren voorspeld en een reductie van 2,5% in de CO2-uitstoot van mobiliteit. Forenzen zouden vaker thuiswerken, vaker de fiets pakken en meer carpoolen.”

Door de vele commotie haalde de maatregel het niet. Vacature website Jobbird zag na aankondiging van de maatregel dat er 20 tot 30 procent meer zoekopdrachten waren voor banen dichterbij huis. De reacties op functies vanaf 50 kilometer van huis namen zelfs drastisch af.

Van Hollestelle doet graag een schot voor de boeg als het plan voor verhoging van de vergoeding in de Kamer wordt behandeld. “Schaf de onbelaste reiskostenvergoeding af maar maak een uitzondering voor reizen met het OV. Verlaag tegelijkertijd de bijtelling voor de fiets van 7% naar 0% en investeer in P+R voorzieningen om van auto op het OV over te stappen. “Kortom, laten we omzien naar elkaar en vooruitkijken naar de toekomst door juist niet de vergoeding omhoog te gooien, maar deze af te schaffen. Dan behaal je ook voor 2030 als we met rekeningrijden gaan beginnen als grote resultaten op doorstroming en duurzaamheid.”

Categorie: Fiscaal
Labels: Syndesmo