Amsterdam start proef met slimme laadpalen

woensdag 22 december, 2021

In 10 wijken op 126 laadpunten in Amsterdam wordt tot eind zomer 2022 getest met een flexibele oplaadsnelheid voor elektrische auto’s. De laadsnelheid wordt daarbij afhankelijk van de daadwerkelijk beschikbare ruimte op het net en de hoeveelheid op te laden auto’s.

Speciale software houdt in de gaten hoeveel auto’s stroom vragen op de binnen een wijk, met elkaar verbonden laadpalen. Deze software zorgt er vervolgens voor dat de laadsnelheid gedurende de dag meeverandert met het aantal voertuigen dat tegelijkertijd laadt. Een belangrijk uitgangspunt van het project is dat de e-rijder geen hinder ondervindt van de flexibele laadsnelheid. Een slim roulatiesysteem moet in het geval van een maximale laadvraag en een minimaal stroomaanbod op het net ervoor zorgen dat een auto in de wachtstand wordt gezet, zoals e-rijders misschien al gewend zijn wanneer ze hun auto laden bij grote laadpleinen.

Deze slimme en duurzame laadstrategie kan, indien succesvol, in de nabije toekomst breed uitgerold worden, stellen de partijen achter deze proef: gemeente Amsterdam, netbeheerder Liander, Heijmans, Vattenfall, de Hogeschool van Amsterdam en ElaadNL.

Categorie: Laadinfrastructuur
Labels: ElaadNL