Volvo nummer 1 merk in plug-in hybride

maandag 10 januari, 2022

Het marktaandeel van Volvo in Nederland is vorig jaar gestegen tot bijna 5 procent, mede met dan aan de ‘significante groei’ van het abonnementsmodel Care by Volvo, aldus de importeur. En Volvo is hier in den land het grootste (plug-in) stekkermerk.

Terwijl wereldwijd de verkopen groeide met zo’n 5,6 procent bleef in Nederland de verkopen nagenoeg hetzelfde als een jaar eerder. Maar het marktaandeel steeg wel. En op het gebied van plug-in hybrides is Volvo in Nederland met een marktaandeel van 19 procent inmiddels het grootste stekkermerk.

Op alle markten steeg de verkoop van Recharge-modellen in 2021 met 63,9% ten opzichte van 2020. Recharge-auto’s waren goed voor 27% van het totale verkoopvolume van Volvo Cars in 2021. Bijna 40% van alle nieuwe Volvo’s die in december werden verkocht, waren Recharge-modellen, waarvan 7,4% volledig elektrisch. In Europa bedroeg het aandeel van de Recharge-auto’s bijna 60%, terwijl het in de VS bijna 30% van het totale verkoopvolume bedroeg.

Overigens hadden die verkoopcijfers er rooskleuriger uitgezien als er geen sprake was geweest van een chiptekort, waar alle fabrikanten mee kampen. Het aantal afleveringen afgelopen december kwam daardoor ruim 18 procent in de min terwijl de vraag hoog bleef.

De Volvo XC40 was vorig jaar het tweede beste verkochte model in Nederland, na de Kia Niro en voor de VW Polo. Qua merk staat Volvo nu op de negende plek. Wereldwijd blijft de XC60 het best verkochte model.

Categorie: Marktcijfers / brancheberichten
Labels: Volvo