Autoverkoop herstelt door (groene) zakelijke orders

woensdag 12 januari, 2022

De orderboeken van autofabrikanten zijn goed gevuld, de leasemaatschappijen alleen al hebben flink wat uitstaan vanwege het gunstige economische klimaat. Naar verwachting zal het chiptekort de branche dit jaar minder parten spelen: verwacht wordt een verkoop rond de 370.000 stuks.

ING verwacht dit jaar een autoverkoop in Nederland van rond de 370.000, Aumacon zit daar net iets onder (365.000) en brancheorganisaties BOVAG/RAI zijn met 390.000 wat positiever. Volgens ING speelt de vergroening van zakelijke wagenparken een belangrijke driver onder de toenemende verkopen. Dat geldt met name voor de verkoop van elektrische auto’s.

Klik om te vergroten

Het zijn de zakelijke verkopen die de autoverkoop uit het dal moeten trekken. Diezelfde verkopen waren tegelijkertijd de reden van het diepe dal in de verkopen vorig jaar en het jaar ervoor. Vooral in 2020 zakte door corona de zakelijke vraag (goed voor ruim 60%), in 2021 was het vooral het chiptekort dat voor nog meer terugval leidde. Maar met het relatief snelle economisch herstel en de aanhoudend lage werkloosheid was er in 2021 wel meer vraag en hebben leasemaatschappijen zoals LeasePlan grote aantallen auto’s in bestelling. Tekenend is ook dat het grootste merk in Nederland – Volkswagen – bij de derde kwartaalcijfers aangaf dat er alleen al voor West-Europa een orderboek was van 1 miljoen auto’s.

Omvang van vloot bij bedrijven

In 2022 zijn de chiptekorten nog niet opgelost, maar knellen ze naar verwachting minder dan in 2021, stelt ING Research in haar economische verkenning. Het inhaaleffect zal leiden tot een plus in de verkoop van 15 procent. Toch blijft de vaart in de verkopen er structureel uit – ooit lagen de verkopen rond de 500.000 auto’s per jaar – onder andere door het langer meegaan van auto’s en de populariteit van occasions. En corona heeft met meer thuiswerken en online vergaderen structurele effecten op mobiliteit.

Klik om te vergroten

De daling van de zakelijke kilometers door thuiswerken zorgt ervoor dat de omvang van de vloot bij veel bedrijven opnieuw wordt bekeken. Veel leaseauto’s zijn door lagere kilometrages ook nog blijven doorrijden. Mede hierdoor blijft het zakelijke leasepark op peil. Werknemers stappen door aanpassing van regelingen regelmatig over naar private lease, waar de groei doorgaat. De combinatie met elektrisch biedt ook kansen. Dit heeft ervoor gezorgd dat het aantal nieuwe leasecontracten in 2021 nagenoeg in lijn met de autoverkoop terugliep.

EV-verkopen blijven steken op 19,8%

Wat betreft elektrisch rijden: na een sprong vooruit voor de Nederlandse verkoop elektrische auto’s in 2020 is het aandeel volledig elektrisch in 2021 ondanks de zakelijk gedreven eindsprint in december blijven steken op 19,8%. Nederland blijft daarmee na Noorwegen tweede in Europa, maar andere Europese landen zoals Zweden en Duitsland hebben hun achterstand nu voor een groot deel goed gemaakt.

Klik om te vergroten

Stimulerende factor in 2022 bij de verkoop van EV’s is onder andere de nieuwe subsidie van € 3.350 voor modellen tot € 45.000.  Het zal dit jaar goed zijn voor 21.194 nieuwe volledige elektrische voertuigen, denkt ING. Ook de belastingvoordelen van elektrische auto’s blijven aanzienlijk met de vrijstelling van aanschafbelasting (BPM) en motorijtuigenbelasting (MRB). En de autofabrikanten blijven komen met nieuwe, betaalbare EV’s, al dan niet ‘geholpen’ door strengere regelgeving vanuit Brussel. Tegelijkertijd noemt ING de stimulerende werking van het groeiende aantal bedrijven dat inzet op een snelle vergroening van mobiliteit.

Remmende factoren zijn er ook wat betreft de groei van elektrische auto: de verhoging van de bijtelling en de afschaffing van de MIA voor elektrische auto’s maakt het duurder. Lange levertijden kunnen daarbij ook afschrikken. En ook de gestegen energieprijzen zijn te zien aan de laadpaal, al blijven de rijkosten per kilometer wel lager dan bij benzine, benadrukt ING.

Categorie: Marktcijfers / brancheberichten
Labels: ING Research