Mobilize mikt op 20% van omzet van Renault Group

woensdag 11 mei, 2022

Het ‘mobiliteitsmerk’ Mobilize van Renault moet in 2030 goed zijn voor 20% van de omzet van Renault Group. Vandaag toont het bedrijf zijn ambities met dit ‘Vehicle-as-a-Service’ (VaaS) concept.

Mobilize richt zich eerder op gebruik dan op eigendom en biedt, met de auto als uitgangspunt, diensten aan die voorzien in de behoefte aan eenvoudigere, toegankelijkere, milieuvriendelijkere en betaalbaardere mobiliteitsoplossingen. Aldus het persbericht. Volgens Clotilde Delbos, algemeen directeur van Mobilize, is ervoor gekozen om die elementen van de waardeketen voor mobiliteit te dekken die het hoogste groei- en margepotentieel hebben. “Mobilize verkoopt diensten en geen voertuigen, wat terugkerende inkomsten oplevert en de gebruikskosten voor onze klanten verlaagt. Zo bieden we met het VaaS-model en op basis van een geïntegreerd software-ecosysteem een verscheidenheid aan diensten aan, gaande van financieringsoplossingen tot verzekeringen, energie en onderhoud. De auto wordt een dienstenplatform dat het mogelijk maakt om de tijdens zijn levenscyclus gegenereerde omzet te verdrievoudigen.”

Taxi of huurauto met chauffeur

Mobilize mag dan wel geen voertuigen verkopen, het ontwikkelt wel zijn eigen voertuigen: 100% elektrisch en speciaal ontworpen voor een specifiek, gedeeld en intensief gebruik. Vorig jaar september werd bijvoorbeeld al de Limo onthult, een 4,67 meter lange, 100% elektrische vierdeurs sedan uitsluitend voor gebruik als taxi of huurauto met chauffeur. Hij zal enkel worden verkocht met een abonnement in de vorm van pakketten en mobiliteitsaanbiedingen à la carte.

Hoewel de Mobilize-diensten onafhankelijk zijn van het merk of de modellen, maken de Mobilize-voertuigen het mogelijk om de totale gebruikskosten (TCU) voor de mobiliteitsoperatoren zo laag mogelijk te houden, benadrukt het bedrijf. Vijf elementen leiden de design- en engineeringteams bij hun ontwerp: duurzaamheid, over-the-air updatemogelijkheden, eenvoudig schoonmaken-onderhouden-herstellen, een beperkte ecologische voetafdruk en een ‘overtuigende’ klantenervaring.

Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility
Labels: Mobilize, Renault