ALD fietsonderzoek laat daling fietsgebruik zien

dinsdag 17 mei, 2022

Vorig jaar leek het erop dat Nederlanders steeds vaker op de fiets naar het werk gingen, of het in elk geval voornemens waren. Dit jaar laten de cijfers in het vandaag gepubliceerde fietsonderzoek van leasemaatschappij ALD Automotive toch een daling zien.

Klik op de afbeelding om het onderzoek te downloaden

Nu alle coronamaatregelen opgeheven zijn en mensen minder vaak of helemaal niet meer thuiswerken, blijken oude gewoontes toch weer de overhand te krijgen. Het aantal Nederlanders dat dagelijks naar het werk fietst, is zelfs onder het niveau van voordat corona zijn intrede deed (19% in 2020). De afstand van huis naar het werk wordt als belangrijkste belemmering gezien om de fiets te pakken, dat geldt voor 63% van de niet fietsende respondenten.

In de vorige editie van het fietsonderzoek (ALD houdt voor het derde jaar op rij het onderzoek) gaf 23 procent van de Nederlanders aan na de covid-lockdowns dagelijks naar het werk te zullen gaan fietsen. Maar momenteel fietst nog maar 18 procent elke dag naar het werk. Maar nog steeds werken niet alle mensen weer fulltime op kantoor, benadrukt Lonneke van der Horst, Marketing & Strategy Director bij ALD Automotive. Zij vindt vooral opvallend het aandeel Nederlanders dat nu aangeeft helemaal nooit naar het werk te fietsen. “Dat is 42 procent, terwijl vorig jaar dit werd ingeschat op 27% in de post-lockdownsituatie. Tezamen met het feit dat 53 procent met de auto naar het werk gaat, lijkt het erop dat mensen weer in oude gewoontes vervallen.”

Goedkoper en duurzamer

Toch blijft de fiets, e-bike of speed pedelec populair bij de vraag welk vervoersmiddel werkende Nederlanders het liefste zouden gebruiken om van en naar het werk te gaan. Meer dan de helft (54 procent) verkiest de tweewieler boven de auto (36 procent) of het openbaar vervoer (10 procent). Deze cijfers liggen in lijn met vorig jaar toen ALD Automotive vroeg welk vervoersmiddel post-covid de voorkeur zou hebben (2021: fiets/e-bike/speed pedelec 54 procent, auto 37 procent en het ov 9 procent).

Ook de redenen om naar het werk te willen fietsen zijn vrijwel onveranderd ten opzichte van de eerdere fietsonderzoeken. Fitter zijn en meer bewegen zijn nog steeds hoofdredenen om de fiets of e-bike te gebruiken voor woon-werkverkeer. “Maar er is wel een lichte daling van 9 procent te zien ten opzichte van vorig jaar. Dat fietsen goedkoper en een duurzamer alternatief voor de auto is, is als motivatie juist iets in populariteit gestegen”, zegt Van der Horst. Het mijden van de spits is gedaald als reden om te fietsen en corona als motivatie is verdwenen uit de lijst. Ook is de groep die heel stellig geen reden ziet om naar het werk te fietsen gestegen.

Categorie: Fiets / e-bike
Labels: ALD Automotive