‘Niet méér betalen voor 450 km + actieradius’

donderdag 16 juni, 2022

De hoge prijs van een EV en de actieradius heeft impact op de keuze voor aanschaf van een EV bij particulieren. Waarbij 300 km actieradius prima is; boven de 450 km wil men er zelfs niet méér voor betalen. Tegelijkertijd wil men wel een garantie op het accupakket.

Klik om het onderzoek te downloaden

Het een en ander blijkt uit nieuw onderzoek van I&O research in samenwerking met Natuur & Milieu naar de effecten van verschillende financiële stimuleringsmaatregelen voor de elektrische auto voor de consument. Hoewel de meeste mensen bereid zijn meer te betalen voor een elektrische auto dan voor een auto op benzine of diesel, blijft de hoge aanschafprijs nog de grootste drempel. Helemaal als men bedenkt dat driekwart van de Nederlanders een occasion koopt van onder de 15.000 euro. Dat is een te laag bedrag voor een tweedehands EV met een aanvaardbare actieradius.

De bereidheid om over te stappen naar elektrisch wordt fors groter als de actieradius van de auto minimaal 300 km is. Enorm veel meer hoeft niets eens, blijkt uit het onderzoek. Boven de 450 km wil men er niet eens meer extra voor betalen. Het toont volgens de onderzoekers aan dat de focus om de actieradius te vergroten, niet per se nodig is om de Nederlander te laten overstappen op elektrisch vervoer.

Aanschafsubsidie en vrijstelling

Wat betreft de stimuleringsmaatregelen: aanschafsubsidie en vrijstelling van de motorrijbelasting hebben effect (maar wel minder dan de aanschafprijs en de actieradius). De vrijstelling verlengen tot 2030 heeft een hoger effect dan de subsidie verhogen naar 4000 euro. Pas bij een subsidie van 6000 euro heb je hetzelfde effect als de vrijstelling verlengen tot 2030. Overigens komt uit het onderzoek ook naar voren dat meer dan de helft van de Nederlanders onbekend is met de subsidiemaatregelen. De communicatie hierover bereikt een groot deel van de Nederlanders dus niet.

Daarnaast wordt een garantie op het accupakket door de Nederlanders belangrijk gevonden om een elektrische auto te kopen. Het wordt door het merendeel van de Nederlanders (66%) als een van de belangrijkste maatregelen gevonden. Een verplichte batterijcheck is er overigens vanaf 2027. Volgens Natuur & Milieu zou het goed zijn dat zo’n check er eerder aankomt.

Download hier het hele onderzoek

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: Natuur en Milieu