Oude dieselbus ombouwen tot EV. Goed alternatief?

donderdag 16 juni, 2022

Morgen onthult het bedrijf Green Dynamics een door de RDW goedgekeurde prototype van een oude dieselbus die is omgebouwd tot een elektrische voertuig. Het is speciaal bedoeld voor meubel-, elektronica- en horecabedrijven die vanaf 2025 emissievrij in de binnenstad moeten rijden.

Green Dynamics is een initiatief van TSN Groen en de Eindhovense technologie-ontwikkelaar XYZ Dynamics. Volgens Alex Pap en Andries Vlot, CEO’s van XYZ Dynamics en TSN Groen, is het aanbod van nieuw elektrisch vanuit de fabriek te laag. “De productie gaat, door het tekort aan materialen en arbeidsplaatsen, te langzaam. Tussen bestellen en afleveren zit al gauw twee jaar. Kleine vrachtwagens komen überhaupt niet nieuw elektrisch van de band rollen. Daarbij komt dat de specificaties van de voertuigen niet toereikend zijn. “Zo moet je voor een efficiënte belevering een actieradius hebben van minimaal 200 kilometer.”

Het bedrijf richt zich in eerste instantie op de ombouw van kleine vrachtwagens met chassis cabine die gebruikt worden voor transport van grote consumentengoederen en waar je met rijbewijs B in mag rijden. Ook bouwbedrijven, hoveniers, en gemeenten, die bijvoorbeeld voertuigen hebben voor onderhoud van openbaar groen, behoren tot de doelgroep. De bestelbussen worden optioneel voorzien van een batterijwisselsysteem.

500.000 kilometers

Met de ombouw wordt de levensduur van de voertuigen met 6 à 7 jaar verlengt, stelt het bedrijf. “Na het ombouwen kunnen ze zo weer 500.000 kilometers mee”, zegt Pap. Bijkomend voordeel is dat ze niet naar de schroothoop gaan. Zelfs gerekend met oude dieselprijzen is de investering na een jaar of drie terugverdiend, zo is de inschatting.

Lector stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam Walther Ploos van Amstel ziet potentie in het alternatief, vooral op kortere termijn. “Producenten richten zich op de grote segmenten, zoals bestelwagens voor de bouw- en installatiesector. In dit segment, vrachtwagens met een opbouw, is deze ombouw nieuw. De komende jaren kun je hiermee vooruit, zeker nu de prijs voor nieuw elektrisch nog hoog is.”

Operationele inzetbaarheid

Volgens de expert is het batterij-wisselsysteem vernieuwend. “Het punt met stroomvoorziening is dat je altijd je eigen stroom moet regelen. Hiermee kun je blijven doorrijden. Je maakt de operationele inzetbaarheid een stuk hoger. Sympathiek is ook dat je hiermee de oude auto redt en er nog vijf of misschien wel acht jaar mee vooruit kunt.”

TSN Groen is overigens niet alleen mede-initiatiefnemer, maar tevens de eerste klant. In juli gaan de eerste wagens de weg op om onder meer voor meubelbedrijven het transport te verzorgen. Als de pilot slaagt wil het bedrijf haar hele wagenpark, rond de honderd vrachtwagens, laten ombouwen. Volgens de initiatiefnemers is dat nog maar het begin. “Er veel interesse vanuit de markt en brancheorganisaties. Ook het ministerie van Economische Zaken kijkt er met belangstelling naar.”

Morgen 17 juni wordt nu eerst het prototype onthuld. Het gaat om een omgebouwde Mercedes Sprinter waar een opbouw op is gekomen. Het voertuig is goedgekeurd door de RDW.

Categorie: Bestelauto's / Logistiek
Labels: Green Dynamics