ING: ‘historisch’ lage nieuwverkoop remt vergroening

vrijdag 17 juni, 2022

De autoverkopen blijven ook dit jaar maar dalen: ING Research verwacht dit jaar een historisch lage verkoop van 310.00. Aumacon komt binnenkort ook met voorspellingen die wellicht nog lager zullen uitkomen. Het aandeel oude (vervuilende) auto’s neemt in ieder geval toe. Maar de leaseauto blijft gewild.

Die 310.000 nieuwverkopen is het laagste aantal sinds 1967. Het houdt in dat slechts 3,5 procent van het Nederlandse wagenpark wordt vervangen door nieuwe auto’s die doorgaans stukken zuiniger zijn dan oudere. Wel groeit het aandeel volledig elektrisch in de autoverkoop naar verwachting tot 22 procent van het totaal. Bedrijven zijn daarbij een drijvende kracht, stelt ING. “Hoewel de fiscale voordelen voor zakelijke rijders minder groot zijn, stimuleert een steeds groter deel van de bedrijven elektrisch rijden. Vooral grotere bedrijven hebben de ambitie om de transitie op weg naar 2025 fors op te voeren”, aldus de onderzoekers.

Door de hoge brandstofprijzen neemt de interesse voor elektrische auto’s toe, stelt het rapport. Maar het voordeel per gereden kilometer valt tegen omdat de elektriciteitsprijzen het afgelopen jaar ook sterk zijn gestegen.

Auto van de zaak

Wat de leasevloot betreft: hoewel bedrijven door de blijvende trend van thuiswerken hun mobiliteit tegen het licht hebben gehouden, is de auto van de zaak in een zeer krappe arbeidsmarkt ook nog steeds een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde. Veel leaseauto’s blijven door lagere kilometrages en lange levertijden langer blijven doorrijden, maar de terugval van het zakelijke wagenpark is in 2021 weer goed gemaakt. Leasemaatschappijen hebben ook nog veel orders uitstaan. Ook private lease blijft mede door overstap van zakelijk naar private lease doorgroeien. De combinatie met elektrisch blijft kansen bieden, ook al is er ook negatieve aandacht geweest voor de financieringsvorm.

Nog altijd komt ruim driekwart van de elektrische registraties voor rekening van zakelijke rijders. In 2021 lag het aandeel volledig elektrische auto’s in de zakelijke registraties met 22,3% ook hoger dan het landelijk gemiddelde.

Prijsdaling EV niet meer vanzelfsprekend

Het aandeel EV in zowel de lease- als in de volledige Nederlandse vloot groeit nog maar die groei is beperkt gezien het doel van 100% EV in 2030. Aanschafprijs en actieradius (en laadinfra) voor particulieren vormen nog belemmeringen. De potentiële elektrisch-rijder mist ook steeds vaker geen gelegenheid voor een eigen laadpaal aan huis, wat hogere laadkosten met zich meebrengt. Door behoefte aan flexibiliteit (bijvoorbeeld voor vakanties) en hybridisering van bestaande modellen groeit het aandeel plug-in hybrids dit jaar harder.

Ook niet meer vanzelfsprekend is dat elektrische auto’s goedkoper worden. Het tegendeel is het geval. De prijs steeg zelfs weer iets boven de 50.000 euro. Dit komt deels door de keuze voor duurdere elektrische SUVs, zegt ING. Daarbij speelt mee dat de fiscale bovengrens voor de lage bijtelling een minder grote rol speelt. Modellen die het in 2022 goed doen – zoals de Skoda Enyaq, Audi Q4 E-tron en de KIA EV6 – zijn (ruimschoots) duurder dan €40.000. Maar prijsdaling is door prijsstijging van batterijgrondstoffen niet langer vanzelfsprekend. Daarnaast zullen de prijzen ook door hogere staalprijzen en de krapte in de markt over de hele linie hoger uitpakken. Wel komen er meer goedkope elektrische modellen op de markt, die vooral voor particulieren interessant kunnen zijn.

Categorie: Marktcijfers / brancheberichten
Labels: ING Research