Thuisladers gaan de straat op

maandag 20 juni, 2022

EVConsult ziet door de stijging van de energieprijzen elektrische rijders die normaal gezien thuisladen nu naar de openbare laadpaal uitwijken omdat daar gewerkt wordt met vaste tarieven die momenteel lager zijn. Daardoor komen ook Charge Point Operators (CPO’s) in het nauw.

In veel concessiegebieden voor publieke laadpalen zijn afspraken gemaakt voor een vaste laadprijs voor de e-rijder. Die afspraken zijn vaak voor zeven tot tien jaar vrijwel vastgelegd. Door de prijzen niet te indexeren naar realistische maatstaven, kan dat ongewenste situaties opleveren voor alle partijen, schrijft EVConsult. “Het raakt de CPO direct in de portemonnee, maar de gevolgen daarvan zijn ook nadelig voor concessiehouders, berijders en zelfs het Rijk. Het is geen gezond business model als een CPO door vaste prijzen aan de paal op lange termijn veel zelf bij moet leggen op de kWh-prijs of veel risicopremies moet inprijzen. Ook al zijn die afspraken nu eenmaal zo gemaakt, niemand had de mate van deze energiecrisis kunnen voorzien. Het serviceniveau van de CPO gaat er vroeg of laat van achteruit.”

Een opvallend gevolg is bijvoorbeeld ook dat elektrisch rijders die normaal altijd thuis laden, nu in de publieke ruimte gebruik maken van een laadpaal. Die vaste laadprijs op straat is inmiddels lager dan de energiekosten van de laadpaal thuis. Ook de prijzen van snelladers zijn variabel en die laadprijzen zijn conform de energieprijs hard gestegen, waardoor meer gebruik gemaakt wordt van de ‘normale’ laders in de openbare ruimte. Op die manier loopt het net vol met berijders die eigenlijk ergens anders moeten en kunnen laden. Een ongewenste druk op het netwerk die kan worden voorkomen.

Vanuit redelijkheid stelt EVConsult nu dat het goed is om als gemeente of concessiegebied te kijken naar een tussentijdse indexatie van de vaste laadprijs. Daarbij moet ook naar de opbouw van de prijs gekeken worden. “We willen als branche de marktconformiteit, continuïteit en kwaliteit van de laadinfrastructuur behouden en het laadnetwerk de komende jaren verder uitbreiden. Daarom is het goed om samen rond de tafel te gaan zitten en nieuwe, goede afspraken te maken voor de lange termijn.”

Categorie: Laadinfrastructuur
Labels: EVConsult