‘Werkgever mét EV is niet aantrekkelijker’

woensdag 22 juni, 2022

Werkgevers in Nederland worden niet direct aantrekkelijker voor werknemers als zij elektrische auto’s aanbieden, blijkt uit de nieuwste EVBox Mobility Monitor. Men verwacht het wel; Volgens 57 procent van de Nederlanders zouden werknemers ook een elektrische auto van de zaak moeten kunnen leasen. 71 procent van de potentiële EV-rijders is het daarmee eens.

Bij een vorige peiling in 2020 vond 52% nog wel dat een werkgever aantrekkelijker was als deze elektrisch rijden mogelijk maakte. Nu is dat – opmerkelijk genoeg – nog 42%. Huidige EV-rijders vinden een werkgever zelfs significant minder aantrekkelijk wanneer deze elektrische auto’s aanbiedt in vergelijking met 2020 (van 61 procent in 2020 naar 42 procent in 2022).

In heel Europa zegt daarentegen bijna zes op de tien potentiële EV-rijders dat een toekomstige werkgever wel aantrekkelijker voor hen is wanneer deze elektrische auto’s aanbiedt. Dit percentage is zelfs gestegen van 46 procent naar 57 procent in vergelijking met de cijfers uit de vorige EVBox Mobility Monitor.

Kosten van opladen

Maar werknemers verwachten dus wel dat ze bij een werkgever een elektrische auto zouden moeten kunnen leasen. Die verwachting is ook aanzienlijk gestegen. Ook wat betreft de vergoeding van de kosten van het laden zijn er verwachtingen: aangezien bedrijven de brandstofkosten voor diesel- en benzineauto’s dekken, verwacht de meerderheid van de Nederlandse EV-rijders ook dat de kosten voor het opladen op het werk (72 procent), maar ook thuis (55 procent) door hun werkgever worden gedekt.

Klik om te vergroten

Ander opmerkelijke uitkomst van het onderzoek: steeds minder Nederlandse EV-rijders laden hun auto op het werk. Waar nog 56 procent dit deed in 2020, is het aandeel in 2022 geslonken naar 38 procent. Daarnaast komt naar voren dat slechts 30 procent van de Nederlandse EV-rijders aangeeft dat er altijd voldoende laadpunten voor hen beschikbaar zijn op het werk.

De meeste Nederlandse EV-rijders laden hun auto vooral thuis op (67 procent). Ook het laden op openbare en commerciële parkeerplaatsen is populair in Nederland (38 procent). In 2020 werd er ook vaak opgeladen bij tankstations langs snelwegen (44 procent) en winkelcentra (26 procent), maar nu zegt nog maar een klein deel van de EV-rijders dat te doen (20 procent bij tankstations, 7 procent bij winkelcentra).

Snelladers

Snelladen wordt gezien als een belangrijke factor voor de adoptie van elektrische auto’s en de vraag neemt toe: 35 procent van de Nederlanders en 57 procent van de potentiële EV-bestuurders zou (eerder) overstappen op elektrisch rijden als er meer snelladers langs de weg zouden staan. Eén van de grootste drempels om niet voor een elektrische auto te kiezen, is de perceptie dat het opladen van elektrische auto’s te veel tijd kost. Snelladers zijn hiervoor de oplossing, stelt het onderzoek.

Klik om te vergroten

Meer dan de helft (51 procent) van de potentiële EV-rijders in Nederland is ook bereid meer te betalen als hun auto sneller wordt opgeladen. In vergelijking met 2020 lijken meer Nederlandse EV-rijders de verschillen tussen regulier laden en snelladen te kennen (van 59 naar 65 procent). Toch is te zien dat het gebruik van snelladers door Nederlandse EV-rijders in vergelijking met 2020 aanzienlijk is gedaald: 47 procent maakt nooit gebruik van snelladen tegenover 19 procent in 2020. Hierin zien we dus een verschil tussen EV-rijders en potentiële EV-rijders.

Wat andere cijfers: slechts 34 procent van de Nederlandse EV-rijders vindt dat de laadinfrastructuur in Nederland (erg) goed ontwikkeld is, terwijl dit in 2020 nog 47 procent was. Toch geloven zeker zeven van de tien (potentiële) EV-rijders in Nederland dat de doelstellingen met betrekking tot de verbetering van de laadinfrastructuur in de EU kunnen worden gehaald.

Dit marktonderzoek van EVBox naar de adoptie van elektrisch vervoer is in samenwerking met Ipsos uitgevoerd. Meer dan 4000 Europese burgers verdeeld over vier landen (Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk) participeerden in dit onderzoek. Klik hier voor alle resultaten

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: EVBox