‘Slechts’ 32% werkgevers biedt leasefiets
dinsdag 12 juli, 2022Ruim een derde (32 procent) van de werkgevers in Nederland biedt hun personeel een leasefiets of een fietsregeling aan. Dat terwijl 8 op de 10 werkende Nederlanders dit ziet als een mooie secundaire arbeidsvoorwaarde, blijkt uit onderzoek van ALD Automotive.
De leasemaatschappij deed de afgelopen drie jaar onderzoek naar het gebruik van de fiets of e-bike voor woon-werkverkeer onder werkende Nederlanders. Dit jaar blijkt uit het onderzoek dat maar liefst 79 procent een e-bike van de zaak een hele mooie secundaire arbeidsvoorwaarde vindt. Nog eens 76 procent vindt dat een leasefiets niet mag ontbreken in een modern (duurzaam) mobiliteitsbeleid en deel uitmaakt van aantrekkelijk werkgeverschap. Toch biedt ‘slechts’ een derde van de werkgevers een leasefiets aan.
Volgens Lonneke van der Horst, Marketing & Strategy Director bij ALD Automotive, liggen er voor werkgevers nog veel kansen voor de fiets. “Niet alleen qua duurzaamheid, maar ook om je als werkgever aantrekkelijker te positioneren. Het is feitelijk laaghangend fruit voor werkgevers. Elektrisch rijden en de mogelijkheid om ook een fiets of e-bike te leasen zijn duurzame opties waarmee een bedrijf zich in de huidige arbeidsmarkt kan positioneren als een aantrekkelijke en duurzame werkgever.”
Administratieve rompslomp
De afstand tot het werk is de grootste barrière om de auto te laten staan, blijkt verder uit het onderzoek. Maar ook de fiscaliteit rondom de fiets van de zaak blijft lastig. 55 procent van de werknemers weet nog steeds niet wat de fiscale regels voor een fiets van de zaak zijn, ziet Van der Horst in het onderzoek terug. De helft van de werkende Nederlanders, denkt dat hier een rol weggelegd is voor de overheid en dat zij het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer kan stimuleren door het fiscaal aantrekkelijker te maken. “En vooral om het eenvoudiger te maken”, schat Van der Horst in.
Ook de VNA vindt dat de fietsregeling simpeler en aantrekkelijker moet worden voor werkgevers en werknemers. Volgens Renate Hemerik, voorzitter van de VNA, werkt de administratieve rompslomp rondom de fiets van de zaak demotiverend. “Daarnaast schuurt het gebruik van de fiets van de zaak met de onbelaste reiskostenvergoeding, de werkkostenregeling en de bijtelling. Als we samen met de overheid ervoor kunnen zorgen dat daar minder mensen op afhaken, wordt de toekomst voor de leasefiets nog mooier en draagt deze bij aan de medewerkerstevredenheid.”
Klik hier om het hele onderzoek te downloaden
Categorie: Fiets / e-bike



