VZR: zakelijke rijder dupe van verplicht elektrisch leasen 2024

donderdag 22 september, 2022

Minister Jetten (Klimaat en Energie) heeft in de Concept-klimaatnota 2022 aangegeven om alle nieuwe zakelijke auto’s mogelijk al per 2024 emissievrij te maken. VZR constateert grote praktische problemen waarbij de zakelijke rijder aan het kortste eind trekt.

Rob Jetten, minister voor Klimaat en Energie.
Beeld: ©RVD – Valerie Kuypers en Martijn Beekman

De voordelen in de bijtelling voor het kiezen van een elektrische auto zijn inmiddels vrijwel verdampt. Ook tijdens deze Prinsjesdag is het drempelbedrag, waaronder je een lage bijtelling krijgt, weer verder verlaagd (naar € 30.000). Het kiezen van een elektrische auto wordt dus steeds minder aantrekkelijk, stelt VZR. Vanaf 2026 zijn er helemaal geen voordelen meer. Terwijl de consumentenprijs van elektrische auto’s een stuk hoger liggen dan die van brandstofauto’s. Bij een verplichte keuze voor een elektrische auto gaat de berijder dus aanzienlijk meer bijtelling betalen, dus netto minder salaris ontvangen en wordt daardoor dus “gestraft” voor het rijden in een elektrische auto.

Verslechtering van secundaire arbeidsvoorwaarden

Bovendien zal het ter beschikking stellen van een verplichte elektrische auto bij veel werkgevers leiden tot het opnieuw beoordelen of een leaseauto tot het secundaire arbeidspakket behoort. Als een berijder geen leaseauto meer ter beschikking krijgt, maar bijvoorbeeld een mobiliteitsbudget of kilometervergoeding, zullen de kilometers gereden gaan worden met de privéauto. Deze auto is in 95% van de gevallen een benzine- of dieseluitvoering en vaker van een ouder bouwjaar. De beoogde CO2-winst van deze mogelijke maatregel wordt daarmee volledig teniet gedaan.

De effecten van een elektrische auto worden niet zelden geïdealiseerd, schrijft VZR bovendien. Er zijn veel operationele uitdagingen rondom elektrische auto’s. Er zijn lange levertijden oplopend tot 12 maanden door grondstoffentekorten. Het plaatsen van de laadpalen is niet altijd mogelijk en kent lange doorlooptijden. Energieprijzen stijgen enorm en niet alle energie is ‘groen’ opgewekt. “Kortom, 2024 is veel te ambitieus. Nederland wil daar geforceerd vooruit lopen op het besluit van de Europese Commissie dat alle nieuwe auto’s per 2035 emissievrij moeten zijn”, aldus VZR.

Variabele bijtelling

Er is een gunstig alternatief direct ter beschikking die nog niet wordt genoemd in de Klimaatnota. Uit onderzoek blijkt dat de berijder in staat is minder te rijden met de auto van de zaak als dit een voordeel oplevert in de bijtelling. Bij dit type bijtelling wordt geen vast bedrag voor bijtelling betaald, maar per gereden privé kilometer. VZR promoot deze variabele bijtelling al langer. Het moet bovendien een netto besparing opleveren van 67 miljoen kilogram CO2. (bron; onderzoek variabele bijtelling in opdracht van in opdracht van het ministerie van IenW en de MobiliteitsAlliantie).

VZR adviseert dan ook om de voorgenomen maatregel, het verplicht zakelijke elektrisch, rijden niet door te zetten. “We zullen ons dan ook in Den Haag inspannen om duidelijk te maken dat deze voorgenomen maatregel vooral nadelige gevolgen kent.”

Categorie: Overheid / Politiek
Labels: Ministerie van Economische Zaken en Klimaat