‘Installatie thuislaadpaal leidt vaak tot frustratie’

donderdag 17 november, 2022

De installatie van een eigen laadpaal zorgt bij 48% van de elektrische autorijders voor de nodige frustratie. Vooral levertijd en technische vragen vooraf vormen een struikelblok. Dit blijkt uit recent onderzoek door Ruigrok Onderzoek & Advies in opdracht van Blue Current.

Klik hier voor de samenvatting van het onderzoek

Uit ervaring van de ondervraagden van dit onderzoek blijkt dat het proces dat volgt na aanschaf van een elektrische auto, de nodige zorgen en frustraties met zich meebrengt. Bijna de helft van de ondervraagden kregen de nodige tegenslag te verwerken bij installatie van een thuislader.

Toch is een eigen laadpaal bij een groot deel van de toekomstige gebruiker (44%) gewenst. Als ze tenminste een heldere informatievoorziening krijgen over het totale proces van installeren. Voor degenen die deze keuze al gemaakt hebben, was het goedkoper kunnen laden in daluren doorslaggevend om de laadpaal installatie bij de woning door te zetten.

Zakelijke rijders

Het onderzoek richt zich ook op laden in de openbare ruimte en op kantoor. Zo’n 26% van de huidige EV-rijders ervaart dat er vaak géén plek is bij een dichtstbijzijnde laadpaal. Van de zakelijke rijders vindt 19% dat er te weinig oplaadpunten op het werk zijn; 7 op de 10 ervaart zelfs frustraties rondom het laden. Het niet altijd kunnen laden is dan ook de voornaamste reden om te kiezen voor een eigen exemplaar bij de woning; 44% van de elektrische rijder wenst dit.

Mark de Raaij, co-founder Blue Current, ziet duidelijk dat er behoefte is aan heldere en duidelijke communicatie. “Slechts 29% van de potentiële elektrische autorijders is het helder wat er de aanschaf van een EV komt kijken. Wij denken aan communicatie tijdens de hele klantreis: van de installatie tot het uiteindelijke gebruik van het laadpunt. Ook rondom zo slim mogelijk laden – zoals laden op eigen energie – geven we advies en delen we kennis. Het is belangrijk om onze partners, leasemaatschappijen, hierin maximaal te ontzorgen, zodat zij zich kunnen focussen op hun eigen dienstverlening.”

Categorie: Laadinfrastructuur
Labels: Blue Current