LEVV’s zullen bestelauto’s niet vervangen

dinsdag 22 november, 2022

Lichte elektrische vrachtvoertuigen, de zogenaamde LEVV’s, komen vaker in het Nederlandse straatbeeld voor – en de groei zal zich doorzetten – maar het zal niet en masse de (diesel)bus vervangen. Er wordt eerder gekozen voor een EV-bestelauto.

Dit blijkt uit een verkennend onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). De redenen dat ondernemers niet overstappen op een LEVV zijn divers. Zo wordt onder andere de beperkte laadcapaciteit of actieradius van de LEVV genoemd. De laadcapaciteit van een grote vrachtfiets is ongeveer een kwart van de laadcapaciteit van een middelgrote bestelbus.

De beperkte laadcapaciteit van een LEVV kan opgelost worden door een bestelauto te vervangen door meer dan 1 LEVV, maar dit is kostentechnisch niet erg interessant. De totale kosten voor de gebruiker zijn namelijk hoger als meer dan 1 LEVV nodig is om een bestelbus te vervangen, blijkt uit het KiM-onderzoek. Daarbij komt: voor sommige werknemers, zoals servicemonteurs, is het gebruik van de bestelbus een deel van de arbeidsvoorwaarde. Ze zijn gehecht aan het gemak en comfort dat een bestelbus biedt. Overstappen op LEVV’s vraagt daarnaast vaak aanpassingen in de bedrijfsvoering.

Gebruikers van LEVV’s geven in het onderzoek aan dat zij zich snel, gemakkelijk en efficiënt door de stad kunnen verplaatsen met een vrachtfiets of andersoortige LEVV. Daarnaast noemen zij duurzaamheid, imago en kostenbesparing als reden om een vrachtfiets of andere LEVV’s te gebruiken. De kostenbesparing komt omdat de bestuurder van een vrachtfiets geen rijbewijs nodig heeft. Zodoende is er meer (jong) personeel te vinden voor het rijden met een vrachtfiets dan voor een bestelbus.

Categorie: Micromobiliteit / LEV's
Labels: KiM