COVID heeft blijvende gevolgen voor mobiliteit (in NL dan..)

dinsdag 24 januari, 2023

Nederlandse werknemers hebben sinds de coronapandemie hun (zakelijke/woon-werk) mobiliteit het meest aangepast vergeleken met landen als België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië. Ruim 63% van de Nederlandse werknemers omarmt nog altijd thuiswerken, terwijl het in de andere landen gedaald is naar gemiddeld 47%.

Het een en ander blijkt de Arval Mobility Observatory, een regelmatig terugkerend onderzoek (uitgevoerd door Ipsos) naar de mobiliteit van werknemers op de belangrijkste Europese markten waar de leasemaatschappij actief is. Bijna drieduizend Europese werknemers zijn gevraagd naar hun gedrag en perceptie ten aanzien van woon-werk- en zakelijk verkeer.

Wat uitkomsten: ruim 63% van de Nederlandse ondervraagden zijn over het algemeen tevreden met de oplossingen die werkgevers aanbieden voor vervoer. Voor Europese ondervraagden geldt dit voor slechts 45%. Ongeveer dezelfde percentages gelden voor het thuiswerken: Nederland is dat in meerderheid blijven doen, in België en Italië is dat percentage respectievelijk 52 en 51%. Maar Duitsers, Fransen en Spanjaarden hebben in meerderheid hun thuiswerkdagen weer opgegeven.

De auto

Bovendien: voor 71% van de Europeanen is de auto nog altijd het vaakst gebruikte vervoersmiddel voor woon-werkverkeer. Voor Nederlanders geldt dit voor slechts 59%. Maar dit verschil is weer te verklaren door de hoge adoptiegraad van (elektrisch) fietsen en scooters als primair vervoersmiddel in Nederland (36%).

Daarbij zijn de mobiliteitsoplossingen die werkgevers aanbieden voor 64% van de Nederlandse ondervraagden een belangrijk criterium bij de keuze voor een nieuwe werkgever. Wesley van der Wal, Head of Mobility bij BNP Paribas Arval, ziet dat werknemers hoge verwachtingen hebben van het mobiliteitsaanbod van werkgevers. “Een aantrekkelijk mobiliteitsaanbod, dat voldoet aan de behoefte van medewerkers, kan nét die onderscheidende factor zijn bij de keuze voor een werkgever. Aangezien werkgevers een belangrijk marktaandeel hebben in duurzame mobiliteit, moeten zij zich bewust zijn van de relevantie in de arbeidsmarkt en mogen zij best wat meer laten zien.”

Klik hier voor het gehele onderzoek.

Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility
Labels: Arval Mobility Observatory