ECN: vanaf 2035 alleen nog elektrische auto’s

maandag 15 juni, 2015

Vanaf 2035 zullen alleen nog nieuwe personenauto’s verkocht worden met elektrische aandrijving. Noodzakelijk om aan de 60% CO2-reductie te komen die de EU in 2050 oplegt aan de gehele transportsector. Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) schets in een studie wat nodig is voor een grootschalige uitrol van batterij-elektrische auto’s.

Laadpaal_ECNDe eis die de EU in 2050 oplegt aan de gehele transportsector zal volgens ECN de komende decennia voor een revolutie zorgen in de autowereld. Verbrandingsmotoren en benzinepompen maken plaats voor accu’s, brandstofcellen, laadpalen en waterstoftankstations. Vanwege de strenge reductie-eisen moeten personen- en bestelauto’s emissievrij rijden op duurzaam geproduceerde stroom en waterstof. Dan resteert alleen nog de uitstoot van zwaardere vrachtwagens vliegtuigen, schepen en treinen, die deels nog fossiele brandstoffen zullen gebruiken. Omdat het vijftien jaar duurt voordat het hele wagenpark vervangen is, worden vanaf 2035 alleen nieuwe personenauto’s verkocht met elektrische aandrijving.

Topprioriteiten

De uitdaging daarbij zijn niet mals. “Er moet een infrastructuur zijn waarbij auto’s overal in Europa kunnen laden. Het elektriciteitsnet moet het aankunnen, mensen moeten een elektrische auto willen kopen en de beleidsmakers moeten dezelfde doelen nastreven,” aldus onderzoekers Hilke Rösler en Hein de Wilde van ECN.

Om deze transitie mogelijk te maken zijn een aantal topprioriteiten geïdentificeerd. Bijvoorbeeld op het gebied van publiek toegankelijke laadinfrastructuur op slimme locaties om de business case te helpen ontwikkelen. Daarnaast zou bij nieuwbouw nu al rekening gehouden moeten worden met elektrisch rijden.

Beperkte actieradius: wennen!

Om mogelijke overbelasting van elektriciteitsnet tijdens piekmoment te voorkomen moet slim en gespreid in de tijd worden geladen. Dat laden moet interoperabel zijn, oftewel: alle stekkers en andere benodigdheden moeten in heel Europa dezelfde standaard hebben.

Verder zal de aanschaf van elektrische auto’s zelf aantrekkelijk moeten worden gemaakt, totdat massaproductie tot concurrerende prijzen leidt. Mensen moeten daarbij wennen aan de beperktere actieradius van zo’n auto, stellen de onderzoekers.

Download hier het (Engelstalige) onderzoek wat tevens als toolbox moet dienen voor beleidsmakers.

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: ECN