EV-leasetarieven te hoog volgens milieuorganisatie

donderdag 2 maart, 2023

De Europese milieuorganisatie Transport & Environment beschuldigt leasemaatschappijen dat ze te hoge leasetarieven hanteren voor elektrische auto’s omdat ze de restwaardes structureel te laag inschatten. Het zou de EV-transitie geen goed doen. De leasebranche verwerpt de bevindingen.

Transport & Environment laat in haar analyse zien dat de afschrijvingskosten van een EV binnen een leaseovereenkomst buitensporig hoog zijn, wat de prijs van contracten opdrijft en potentiële klanten afschrikt. In de analyse worden voertuigen met verbrandingsmotor (ICE) vergeleken met batterij-elektrische auto’s (BEV’s). Op de grote Europese markten, waar Nederland overigens niet onder valt, liggen de leasetarieven van een BEV gemiddeld 57% hoger dan een gelijkwaardig benzinemodel. Dit terwijl de aanschafprijs van een BEV ten opzichte van een benzinevariant ongeveer 30% hoger ligt.

In harde euro’s betekent dat een BEV gemiddeld 233 euro per maand meer kost om te leasen dan een ICE-equivalent, gerekend over een leasecontract van drie jaar. Dat komt in totaal uit op ruim 8.300 euro.

Van de 5 onderzochte markten (Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het VK) spant Duitstland overigens de kroon: daar liggen de tarieven gemiddeld 69% hoger.

Conservatief

Het verschil in tarieven tussen BEV en ICE zit hem, zo benadrukt T&E, dus niet in een hogere aanschafprijs, hogere rentes en hogere verzekeringspremies. Dat maakt een BEV logischerwijs duurder in de lease. Zelfs als die kosten (deels) worden gecompenseerd door lage of geen wegenbelasting en goedkopere service- en onderhoudsrekeningen. Het zit hem vooral in de uiterst pessimistische berekeningen van de restwaardes.

Klik om te vergroten

Terwijl het met die restwaardes van EV’s juist wel goed zit, blijkt althans uit eveneens eigen analyse van T&E. “BEV-inruilwaarden voor auto’s van 36 maanden oud zijn momenteel dezelfde als benzine en diesel in Duitsland en het VK, en slechts iets lager in Frankrijk of Spanje”, aldus het rapport. Volgen T&E zijn leasemaatschappijen te conservatief bij het bepalen van hun maandprijzen en weerspiegelen hun tarieven de stand van zaken van vijf jaar geleden.

Oceaan zonder kaart

Inmiddels heeft de Europese koepelorganisatie van leasemaatschappijen Leaseeurope gereageerd op de website van Fleeteurope.com. Zij wijzen erop dat de huidige tweedehandsmarkt, met zijn hoge prijzen door schaarste aan voertuigen, niets zeggen over opbrengst van een gebruikte EV straks over 3 of 4 jaar. “Restwaardevoorspellers moeten bijvoorbeeld rekening houden met de verwachte forse toename in het EV-aanbod de komende jaren, de sterke schommelingen in de prijs van nieuwe EV’s (zoals Tesla’s grote prijsverlagingen vorige maand) en de enorme verschillen in nationale oplaadinfrastructuur. En dat zonder significante historische gegevens om hun beslissingen op te baseren”, aldus Richard Knubben, directeur-generaal van Leaseurope op Fleeteurope.com.

Of zoals zijn Engelse collega van de British Vehicle Rental and Leasing Association opmerkt: “De leasemaatschappijen die miljarden hebben geïnvesteerd in onbeproefde, niet-geteste BEV-technologie bevaren deze oceaan zonder kaart, kompas of weermeter.”

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: Fleeteurope, Leaseeurope, Transport & Environment