KiM: vooral OV-reizigers zijn thuiswerkers

donderdag 12 oktober, 2023

OV-reizigers blijven sinds de pandemie vaker thuiswerken dan werknemers die de (lease)auto of fiets nemen, concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in de publicatie ‘Waar is de ov-reiziger gebleven?’

Klik op de afbeelding om het rapport te downloaden

Want die OV reiziger was inderdaad na corona ‘zoek’: het herstel van het aantal OV-reizigers blijft duidelijk achter in vergelijking met gebruikers van de auto of de (elektrische) fiets. De pandemie is overigens niet de enige reden voor het verminderde ov-gebruik. Ook andere factoren spelen een rol, zoals een hoge inflatie en een gedaald ov-aanbod, stelt het KiM.

Vóór de pandemie werkten Nederlanders gemiddeld 11% van de werkuren thuis, tegenover bijna een kwart van de werkuren (23%) eind 2022. De ov-forens werkte vóór de pandemie al vaker thuis (15% van de werkuren), maar doet dat eind 2022 voor meer dan een derde (36%) van de werkuren. Ook maakt de ov-forens aanzienlijk minder zakelijke reizen dan voorheen, voornamelijk door de toename van digitale vergadermogelijkheden. Terwijl werkenden eind 2022 gemiddeld 21% minder zakelijke reizen maakten in vergelijking met vóór de pandemie, was de daling onder ov-forenzen veel sterker, namelijk 55%. Daarnaast nam het aantal werkenden dat het ov kiest voor de woon-werkreis af.

Volgens het KiM is het aannemelijk dat deze veranderingen in mobiliteitsgedrag grotendeels structureel van aard zijn, omdat reizigers al langere tijd niet meer in hun activiteiten gehinderd worden door contactbeperkende maatregelen. Dat wil niet zeggen dat het totale ov-gebruik niet meer zal toenemen. Ook andere ontwikkelingen hebben daar invloed op, zoals de bevolkingsgroei en het aanbod van ov. De verwachting is dat het ov-gebruik stijgt, wanneer dit aanbod weer toeneemt.

Categorie: Openbaar Vervoer
Labels: KiM