Autotelex: nieuwprijzen EV’s inmiddels (veel) lager dan ICE
donderdag 9 november, 2023De nieuwprijzen van elektrische auto’s zijn momenteel lager dan vergelijkbare benzineauto’s, stelt Autotelex in haar nieuwste market update. Vooral door de nog steeds toenemende BPM, maar ook door prijsdalingen van EV’s. Dat blijkt echter nog geen reden voor massale nieuwverkopen van elektrische auto’s.
De consument is namelijk afwachtend en de EV-verkoop blijkt nog altijd gedreven door subsidies. Zoals te zien was in Duitsland, met een EV-piek in augustus dit jaar gevolgd door een forse dip in september, toen zakelijke subsidies vervielen. Autotelex noemt de afwachtende houding van de consument ook typisch tijdens een periode van deflatie: men wacht op nog lagere prijzen. En dat die prijzen nog verder omlaag kunnen, bewees Tesla recent met de Model Y, die nu net onder de subsidiegrens van 45k te koop is. Wie dan in Frankrijk op de Tesla site kijkt, ziet dat er nog 5.000 euro af kan en de Model Y daar zelfs voor rond de 39.000 euro te koop is.
Dieptepunt
De restwaarden van elektrische auto’s bewegen mee met deze ontwikkelingen, maar hebben voor de inmiddels wat oudere bouwjaren hun dieptepunt wel bereikt. Uit de import en exportcijfers van elektrische auto’s blijkt dat er in ieder geval veel meer elektrische auto’s worden geïmporteerd dan geëxporteerd. De import bestaat veel uit zeer jonge bouwjaren – wat betekent dat de prijzen in ons omringende landen (nog) lager liggen – de export concentreert zich op bouwjaren 2019 en ouder.
Voor wat betreft de brandstofauto’s blijft import ook hier de vraag aanvullen en is er zelfs voldoende aanbod in het buitenland om de restwaarden in Nederland hier en daar onder druk te zetten. Vooral bij populaire C-segment benzine auto’s in de bouwjaren 2017-2019.
PHEV ten dode opgeschreven?
De PHEV blijft populair, vanwege de gunstige lage CO2/BPM en de onafhankelijkheid van de stekker. Hoe lang dat zo blijft is de vraag, want met de invoering van de Euro 6e-bis norm per 1-1-2025 gaat de CO2 fors omhoog tot zelfs verdubbelen voor PHEV’s. Autotelex zegt benieuwd te zijn hoe de regering reageert. “Anders zijn deze auto’s ten dode opgeschreven. Klein praktijkvoorbeeldje: een stap van 45 naar 96 gram CO2 resulteert in een BPM stijging van 2030 euro naar 11.888 euro (BPM 2024 zonder inflatiecorrectie).”
Restwaarde brandstofauto’s
Met het eind van het jaar in zicht lijkt er nog weinig veranderd in de consumentenvoorkeur, ziet Autotelex. Tenminste als we het niet over de zakelijke consument hebben. “Men loopt nauwelijks warm voor een elektrische auto, en dat is goed nieuws en duidelijk zichtbaar in de restwaarden van brandstofauto’s. Deze blijven stabiel, storten niet in en met de toekomstige BPM en MRB voor elektrische auto’s lachen brandstofauto bezitters in hun vuistje.”
Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in