“Straks geen enkele prikkel meer voor zuinige auto”

dinsdag 14 juli, 2015

De voorstellen voor de sterk vereenvoudigde fiscale regelgeving (Autobrief 2) legt de druk ten aanzien van het sturen op zuinige auto’s volledig bij bedrijven, schrijft Marco van Dijke, Business Development Manager Fleet Support & YOR24. Zonder maatregelen heeft dat effect op zowel de kosten als op de duurzaamheidsdoelstellingen van bedrijven.

Marco van Dijke, Business Development Manager Fleet Support & YOR24

Marco van Dijke, Business Development Manager Fleet Support & YOR24

Wanneer de plannen zoals voorgenomen in de Autobrief 2 worden doorgevoerd, heeft dit een drietal grote gevolgen voor fleetowners, schetst Van Dijke vandaag in zijn blog. Allereerst is er straks voor werknemers geen enkele prikkel meer om een zuinige auto te kiezen. De werkgever zal om de CO2-footprint van het bedrijf te beperken dus zelf maatregelen moeten nemen in de autoregeling. “Dat kan bijvoorbeeld door de leasebudgetten te bepalen inclusief een voorschot op basis van een reëel brandstofverbruik”, aldus Van Dijke.

Aangezien de ‘standaard’ 22% bijtelling alleen te voorkomen is door de aanschaf van een elektrische auto (4%) zal de vraag naar deze auto’s explosief toenemen, denkt men bij Fleet Support. De vraag zal worden versterkt door een toename van het aantal betaalbare elektrische auto’s met een grote actieradius. Van Dijke: “Naar verwachting zal er in 2018 al een gevarieerd aanbod zijn van auto’s met een actieradius van 300 of  meer kilometers voor een prijs onder de 40.000 euro. Dat betekent dat de volledige elektrische auto een volwaardig alternatief wordt voor zakelijk gebruik.”

Snelladen een serieus alternatief

Die grote vraag naar elektrische auto’s zorgt er ook voor dat de druk op het beschikbaar stellen van laadvoorzieningen toeneemt. Om de kosten hiervoor niet uit de hand te laten lopen, zal snelladen een serieus alternatief worden, schrijft Van Dijke. Te meer ook omdat niet iedere medewerker thuis de mogelijkheid heeft om een laadpunt te plaatsen. “Het wordt dus zinvol voor organisaties om afspraken te maken met de leveranciers van laadvoorzieningen.”

Last nut not least zullen minder werknemers kiezen voor een leaseauto maar gaan voor een cashoptie of het mobiliteitsbudget. “Dat zorgt voor een grotere administratieve druk van medewerkers en de organisatie.  Het is dus zaak hiervoor tijdig goede processen in te richten.”

Lees hier de hele bijdrage van Van Dijke waarin hij ook een historisch overzicht geeft van de fiscale bijtelling personenauto’s

Categorie: Autoregeling
Labels: Autobrief 2, Fleet Support