Mobiliteitsbranche kruist degens voor debat Autobrief 2

donderdag 27 augustus, 2015

Niet acceptabel, uiterst vreemd en juridisch twijfelachtig. Aldus enkele termen uit de verklaring van RAI Vereniging en haar coalitiegenoten naar aanleiding van de antwoorden van staatssecretaris Wiebes eergisteren op de schriftelijke Kamervragen over Autobrief 2. Nu wordt er een gezamenlijke strategie bepaald.

Donderdag 3 september is er een debat in de Tweede Kamer over Autobrief 2

Donderdag 3 september is er een debat in de Tweede Kamer over Autobrief 2

RAI Vereniging heeft vandaag overleg gevoerd met de coalitiegenoten ANWB, BOVAG, VNA en Natuur & Milieu. Aanleiding zijn de antwoorden van Wiebes op de schriftelijke Kamervragen over Autobrief 2.

De branche is onder andere niet blij dat Wiebes nog steeds geen inzicht geeft over de wijze van afbouw (in welk jaar en met welk percentage) van de BPM. Niet acceptabel, omdat dit opnieuw onzekerheden voor de markt creëert, aldus RAI.

Daarbij wordt in de plannen van Wiebes de gemiddelde autonome vergroening gesteld op ongeveer 3,5%. Dit betekent dat grenswaarden jaarlijks met ongeveer dit percentage worden bijgesteld. Naar oordeel van RAI veel te hoog. “Het is berekend op de daling van de afgelopen jaren en die was veel sterker dan we kunnen verwachten in de komende jaren. Vooral voor de kleine/zuinige auto’s is deze autonome vergroening hoog. Volgens Autobrief 2 is de gemiddelde zuinige auto (A- en B-segment) in 2020 een auto met ongeveer 60 gram uitstoot en dat vinden wij niet realistisch”, schrijft RAI Vereniging.

Bijtelling

Juridisch wellicht onhoudbaar zijn de plannen om zakelijke rijders die voor 2017 een auto tegen 25% bijtelling hebben, dit ook na die datum houden. Ze moeten de volledige 60-maanden termijn uitzitten. Ook al staat de ‘vlaktax’ dan inmiddels op 22%. Oneerlijk maar de RAI maakt zich ook zorgen over uitgesteld aankoopgedrag van zakelijke auto’s in 2016.

Ook afwezig in de plannen van Wiebes: het innovatiefonds om nieuwe technologieën te stimuleren, met name voor de particuliere autokopers. En ‘uiterst vreemd’ is de BPM-verhoging voor alleen plug-in hybrides, volgens RAI. Benzine- en dieselauto’s betalen hetzelfde tarief per gram CO2-uitstoot, maar voor plug-in hybrides gaan vanaf 2017 opeens andere tarieven gelden. Van een automodel waar zowel een hybride als een plug-in hybride model verkrijgbaar is, betaalt de plug-in straks in een aantal gevallen meer BPM dan de gewone versie, ondanks zijn lagere CO2-uitstoot.

Volgende week donderdag 3 september is er een debat in de Tweede Kamer over Autobrief 2.

Categorie: Fiscaal
Labels: Autobrief 2, RAI Vereniging, VNA