Wiebes verdedigt succesvol Autobrief 2 in Kamer

donderdag 3 september, 2015

Staatssecretaris Wiebes van Financiën lijkt niet van plan Autobrief 2 aan te passen. In een debat in de Tweede Kamer deze middag liet hij bijvoorbeeld weten dat de uitdaging voor een lagere CO2-uitstoot vooral thuishoort bij fabrikanten en niet bij de fiscus. Ook kritiek op de zogenoemde Tesla-tax wuifde hij weg.

Staatssecretaris Wiebes

Staatssecretaris Wiebes

De 4% bijtelling die straks gaat gelden voor elektrische auto’s geldt tot een bedrag van 50.000 euro. Daarboven geldt 22% bijtelling. In de volksmond wordt het inmiddels de Tesla-tax genoemd, alleen de Model S zit namelijk boven die catalogusprijs. Maar Wiebes zegt Tesla zelf aan de lijn gehad te hebben, de fabrikant zou een stevige lobby hebben gevoerd tegen het plan. Volgens de staatssecretaris moeten we de huidige markt niet projecteren op de komende jaren. Heel wat autofabrikanten komen met soortgelijke elektrische auto’s in diezelfde prijsklasse. Bovendien heeft Tesla tegen die tijd als de nieuwe regels gaan gelden een goedkoper model in de markt goed voor een volledige 4% bijtelling.

Dat die beperking tot 50.000 euro niet geldt voor waterstofauto’s, is volgens CDA-kamerlid Omtzigt juridisch onhoudbaar. Ook hier komt Wiebes niet op terug: hij wil waterstofauto’s extra stimuleren omdat de infrastructuur nog tot ontwikkeling moet komen.

Plug-in hybride

Ook steun is er voor de belastingverhoging van de plug-in hybride. Die auto’s blijken in de praktijk immers lang niet zo schoon als beweerd. Europese ‘bronbeleid’ om de CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s aan banden te leggen, is veel effectiever, aldus d bewindspersoon.

Kritiek vanuit de oppositie was er ook op de verlaging van het normale bijtellingstarief van 25% naar 22%, meldt Auto & Fiscus. De staatssecretaris pareerde die kritiek vanuit de aard van deze belasting. Het is een heffing over loon in natura. De waardering van dit loon in natura gaat via een forfait. Dat forfait wordt nu herijkt naar de huidige stand van zaken: auto’s worden door de technische verbeteringen duurder, en tegelijk nemen de verbruikskosten nemen af omdat auto’s door deze verbeteringen steeds zuiniger worden. Een verlaging van het forfait op basis van die gestegen prijzen is dan op zijn plaats.

Wiebes gaat nu aan de slag met een definitief wetsvoorstel waarin hij zal zoeken naar een zo breed mogelijke draagvlak om het ook door de Eerste Kamer, waar de coalitie geen meerderheid heeft, te krijgen.

Categorie: Fiscaal
Labels: Autobrief 2