AON en Business Lease testen ‘zelfrijdende’ auto’s

maandag 2 november, 2015

Twaalf ‘hoog geautomatiseerde’ auto’s reden afgelopen week de nodige rondjes op het RDW-circuit in Lelystad. Verzekeringsmakelaar Aon wil de auto’s beter leren kennen voor het inschatten van de risico’s. Partner Business Lease reed mee – en moest één keer ingrijpen.

Sinds de Autopilot-software beschikbaar is gekomen op de Tesla, lijkt de zelfrijdende auto opnieuw de hype van het moment. Hoewel het begrip autopilot ook voor verwarring heeft gezorgd; wat Tesla biedt is feitelijk een reeks rijhulpsystemen die andere merken ook al in huis hebben.

Stijn Otten van Business Lease aan het werk in zijn Tesla

Stijn Otten van Business Lease aan het werk in zijn Tesla

Daarom spreekt verzekeringsmakelaar en risicoadviseur Aon het liefst over ‘hoog geautomatiseerde’ auto’s. Wagens met technologieën als Adaptive Cruise Control (snelheid wordt automatisch aangepast aan de nabijheid van de voorligger) en Lane Keeping (automatisch bijsturen om op de rijstrook te blijven). Het bedrijf liet afgelopen week twaalf auto’s aanrukken op de testbaan van de RDW van onder meer de merken Volvo, Mercedes, BMW en Tesla. Allen reden ze rondjes op de baan, waarbij allerlei verkeerssituaties werden uitgeprobeerd om te kijken hoe de auto’s reageerden. Het geheel vond plaats onder leiding van trainingsinstituut Prodrive.

Zonder kleerscheuren

Voor Business Lease reed Stijn Otten mee, directeur innovatie bij de leasemaatschappij. Business Lease bekijkt samen met Aon of ze extraatjes als Adaptive Cruise Control en Lane Keeping gratis aan klanten kunnen aanbieden, omdat die zichzelf mogelijk terugverdienen doordat er minder schades worden gereden.

Otten is er zonder kleerscheuren vanaf gekomen, al heeft hij één keer zelf moeten ingrijpen. “Ik moest mee remmen toen de auto voor me het automatische systeem uit had staan en een noodstop maakte.” In een andere situatie liep het goed af, waarbij alle auto’s achterelkaar aanreden en de voorste hard op de rem trapte. “Ik zat in de Tesla achterin de rij. Ik zag de auto’s vooraan al remmen, dus wilde al iets sneller op de rem trappen, maar de Tesla deed het uiteindelijk ook. Het liep goed af.”

Dat niet snel genoeg reageren is een punt van zorg, blijkt uit de voorlopige conclusie van Aon. Verder kijken dan de directe voorganger is cruciaal en daar blijkt de mens vooralsnog beter in te zijn. Als die tenminste oplet. Coöperatieve systemen waarbij een remmende auto een bericht communiceert naar achterliggende auto’s, lijkt dan ook beter. Die worden momenteel al getest in vrachtwagens. De volledige analyse presenteert Aon op 2 december tijdens het event van Automotive Insiders over de kansen van telematica.

Categorie: Zelfrijdende auto
Labels: Aon, Business Lease, Prodrive