2016: plug-in legt het af tegen full hybrid
donderdag 18 februari, 2016Zowel werkgevers als werknemers zijn anno 2016 goedkoper uit met een ‘gewone’ full hybrid dan met een plug-inhybride van een vergelijkbaar model. Dat blijkt althans uit (onafhankelijke) leaseberekeningen van Louwman & Parqui gepresenteerd tijdens het Toyota & Lexus Fleet event 2016.
In de berekeningen zijn de C-segment auto’s de plug-in hybride Volkswagen Golf GTE en de full hybrid Toyota Auris met elkaar vergeleken. De Golf is in aanschaf duurder, dat verklaart deels de hogere leaseprijs. Bij LeasePlanDirect is de Golf maandelijks zo’n 200 euro duurder dan de Auris.
Maar wat menigeen verbaasd is dat de brandstofkosten van de Golf hoger worden ingeschat dat de Auris. Tenminste, als men gebruik maakt van de werkelijke gebruiksgegevens, iets wat steeds meer fleetowners doen. De Auris heeft een praktijkverbruik van 5,6 liter per 100 kilometer. De Golf GTE rijdt in de praktijk 6,1 liter per 100 km. De praktijkgegevens komen van Travelcard die al enkele jaren de gebruiksgegevens van al hun pashouders bijhouden.
“Bij een stekkerauto komen er dan nog de kosten van de laadinfrastructuur bij. Bovendien moet de autoregeling worden aangepast. Maar het brandstofcomponent is voor veel fleetmanagers toch wel een eye-opener.”, aldus Michel Dudok, manager fleetsales & leasing van Louwman & Parqui.
Ook voor de werknemer is de Golf niet goedkoper dan de Auris. Bij de Volkswagen heeft weliswaar maar 15 procent worden bijgeteld, tegen 21% voor de Auris, maar die laatste is wel stukken goedkoper. Per saldo is het verschil nihil.
SUV als ‘gewone’ auto
Ruim 100 fleetowners waren uitgenodigd voor het Fleet event waar de genodigden onder andere in de nieuwe Prius konden rijden en de RAV4 hybrid. Die laatste is volgens de fleetsalesmanager de eerste SUV die in de categorie ‘gewone’ auto’s past. Vooral dankzij de lage uitstoot.
Categorie: Autoregeling