Het succes van de brandstofkaart (maar niet voor iedereen)

maandag 29 september, 2014

Van de tegen de 1.9 miljoen zakelijke voertuigen (geel & grijs) heeft 70% van de bestuurders de beschikking over een brandstofkaart. En het aantal brandstofkaarten groeit snel vooral omdat er meer mee betaald kan worden, zoals parkeerkosten en wasserette.

Het een en ander blijkt uit een grootschalig telefonisch onderzoek van Conclusr Research onder netto meer dan 2.000 ondernemers en wagenparkbeheerders, dat in augustus en september van dit jaar werd uitgevoerd.

De meest dominante redenen om tot aanschaf van een brandstofkaart over te gaan zijn voornamelijk door administratieve en fiscale motivaties ingegeven. Eenvoudigere administratieve verslaglegging,  minder rompslomp en vereenvoudiging van de BTW verrekening zijn hierbij de meest gehoorde argumenten.

Multi Tankcard

Maar ook afgeleide diensten, die met name genoemd worden door kleinere bedrijven en het ZZP segment, komen naar voren. Overal kunnen tanken; betalen van de autowasserette,  betaalmiddel bij parkeren en altijd de laagste brandstofprijzen zijn de meest frequent vermelde aspecten om een brandstofkaart te gebruiken.

De brandstofkaart staat dus volop in de belangstelling en dat heeft tot een sterke verschuiving in marktaandelen van brandstofleveranciers geleid. Met name lokale pomphouders lijken in deze strijd het onderspit te delven. Hadden de lokale pomphouders in 2012 nog een marktaandeel van ruim 9%; in het onderzoek uitgevoerd in 2014 is dit teruggelopen naar iets minder dan 5%. Verder komen BP, MKB Brandstof, Multi Tankcard en Texaco als grote winnaars uit de bus. Multi Tankcard is en blijft marktleider en loopt verder uit op de nummer 2: Shell.

brandstofkaart

Categorie: Brandstof- & mobiliteitskaarten
Labels: MKB Brandstof, Multi Tankcard, Shell, Texaco