SafeDrivePod: voorbij met het appen in de auto!

donderdag 2 juni, 2016

Het ene na het andere onderzoek toont aan dat smartphonegebruik in het verkeer leidt tot ongelukken, onnodige schades, stress en zelfs doden. Menig bedrijf verbiedt het gebruik ervan in de auto, maar naleving is lastig. De SafeDrivePod moet uitkomst bieden. “Het is de eerste sluitende oplossing in de markt.”

safedrivepod_smartphoneRuim drie jaar aan ontwikkeling zit erin en sinds kort is het op de markt. En het gaat snel, zegt Paul Hendriks, verantwoordelijk voor de marketing en sales van de SafeDrivePod. Het technische genie achter het systeem is Erik Damen. Hendriks zit momenteel aan tafel met zowel verzekeraars (Meeùs Verzekeringen, Bovemij), leasemaatschappijen en fleetowners. Vooral die laatste groep wil graag, beweert Hendriks. Hij zit onder andere bij BP, Enexis en Bouwend Nederland aan tafel. Daar ligt het probleem ‘van de smartphone’ al langer op tafel.

Alle partijen zeggen zo enthousiast te zijn omdat de SafeDrivePod een sluitende oplossing heet te zijn om smartphonegebruik tijdens het rijden eindelijk uit te bannen. Dat het een probleem is, moge bekend zijn. Internationaal onderzoek stelt dat een kwart van alle ongelukken te wijten is aan smartphonegebruik. Onlangs nog deed VMS Insight onderzoek onder (Nederlandse) leaserijders: een derde schrijft weleens een tekstbericht tijdens het autorijden. Van hen heeft maar liefst 3 op de 10 weleens een bijna-aanrijding gehad als gevolg van het gebruiken van de smartphone.

Signaal naar de werkgever

Veel bedrijven hebben daarom al een beleid om de telefoon in het verkeer te weren. Soms is er ook een app die de telefoon (deels) blokkeert. Maar de berijder kan die altijd zelf uitschakelen zonder gevolgen. En dat is nu juist het probleem, benadrukt. Hendriks: “Ook de SafeDrivePod kan je uitzetten, maar dan gaat er een signaal naar de werkgever of verzekeraar. Tenzij je natuurlijk netjes op een parkeerplaats staat. Sensoren in de pod geven dat precies aan.”

De SafeDrivePod elimineert dus ongewenst gebruik van een smartphone of tablet in het verkeer. Hoe? Door het gebruik van het mobiele apparaat volgens een vooraf vastgestelde policy te beperken. Dus geen Facebook of Twitter, een selfie maken, een spelletje spelen of een WhatsApp of e-mail versturen tijdens de rit. Maar wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld Flitsmeister of Google Maps te gebruiken.

Unit in de auto

Het systeem bestaat uit een unit (Pod) in de auto en een app op het mobiele apparaat. Zodra de werknemer in het voertuig stapt en start, herkennen de unit en het mobiele apparaat elkaar. Zodra het voertuig in beweging is, is de policy van kracht. “De SafeDrivePod is volledig gemanaged, dat houdt in dat misbruik te allen tijde gedetecteerd wordt. Verwijdert de werknemer de unit of wordt de app afgesloten of verwijderd van het apparaat, ontvangt de beheerder hier direct een melding van”, aldus Hendriks.safedrivepod_logo

Fleetowners zetten het systeem in vooral vanuit hun verantwoordelijkheid voor de veiligheid van hun werknemers – goed werkgeverschap dus. Leasemaatschappijen en verzekeraars zien vooral ook voordelen om te schadelast te beperken. Hoewel dat laatste ook de insteek is van een fleetowner waarmee Hendriks rond de tafel zit. “Die hebben bv de cascoschade in eigen beheer en men vermoedt dat heel wat kleine schades het gevolg zijn van onoplettendheid als gevolg van de smartphone.”

Stressvol

De kosten van de SafeDrivePod – 120 euro voor vier jaar gebruik – moet er dan ook snel uit te halen zijn voor gebruikers, denkt Hendriks. Er zijn verder geen kosten voor data-abonnementen of voor de software. En de leaserijder? Die is binnen twee dagen om, denkt Hendriks. “Ook al gebruiken we de smartphone in het verkeer volop, het wordt wel als stressvol en gevaarlijk ervaren. Als eenmaal blijkt dat je prima zonder kunt, rijdt dat veel meer ontspannen.”

 

Categorie: Verkeersveiligheid / Training
Labels: SafeDrivePod