Toyota Mirai: de Prius van de brandstofcelauto’s

woensdag 6 juli, 2016

Wat de Prius was voor de hybridetechniek moet de Toyota Mirai worden voor de brandstofcel/waterstofauto. Gisteren presenteerde Toyota officieel de auto aan de pers tijdens het event ‘Towards Zero Emission’. Waarbij niet alleen de kansen en de uitdagingen van rijden op waterstof werden belicht, maar ook het einde van diesel werd ingeluid.

Pieter van der Velden managing director Louwman & Parqui

Pieter van der Velden managing director Louwman & Parqui

Hoewel waterstof en brandstofceltechniek het thema was van deze persmeeting, ging het in eerste instantie toch vooral over benzinehybride versus diesel. Die laatste brandstof staat steeds meer in het verdomhoekje, helemaal bij Toyota die bijvoorbeeld haar nieuwste C-segment crossover C-HR (vanaf september in de showroom) niet eens meer met dieselmotor levert.

Benzinehybride moet in de ogen van Pieter van der Velden van importeur Louwman & Parqui diesel uiteindelijk doen vergeten. “Diesel levert grote problemen op wat betreft luchtkwaliteit in de binnensteden. De nieuwe RDE test vanaf 2017 zal flinke impact hebben op dieseltechnologie, ook wat betreft kosten. Het omslagpunt tussen benzine, hybrides en diesel zal snel hoger worden, in het nadeel van diesel. De vanzelfsprekende keuze van veelrijders voor diesel is er niet meer.”

Geen BPM

Bij Toyota verwacht men tegen 2030 een Europees dieselaandeel van 10%. Nu is dat nog 50%. Na 2019 zullen er waarschijnlijk al geen diesels meer worden verkocht in het B en misschien ook wel niet meer in het C-segment, denkt Van der Velden.

Nu is Nederland sowieso niet zo’n groot dieselland, maar vreemd genoeg rijden er in de binnensteden wel volop diesels rond. Taxibedrijven in Nederland rijden namelijk massaal diesel. Van der

Chris van Dijk van de RAI Vereniging en lid van het Nationaal Waterstof forum

Chris van Dijk van de RAI Vereniging en lid van het Nationaal Waterstof forum

Velde: “Terwijl in grote Europese steden taxibedrijven massaal hybrides omarmen, gebeurt dat in Nederland niet. En dat komt door de overheid: taxibedrijven hoeven namelijk geen BPM te betalen waardoor de afschrijving, vanwege dit voordeel, veel lager uitkomt. Datzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld politie- en brandweervoertuigen. Het is heel krom allemaal.”

Green Deal waterstof

De waterstofdiscussie kwam pas goed op gang toen Chris van Dijk van de RAI Vereniging op het podium kwam. Hij zit tevens in het Nationaal Waterstofplatform dat alle partijen moet samenbrengen zodat we straks niet alleen de waterstofauto’s kunnen kopen, maar er ook onderweg mee kunnen tanken. Dat platform werkt nu aan 20 stations in 2020. Momenteel is er één operationeel, dit jaar komen er nog twee bij.

Dat dit aantal aan de lage kant is, wordt eigenlijk door alle partijen onderkend. Maar volgens Van Dijk heeft de auto-industrie volop geïnvesteerd in waterstof, nu is het de beurt aan andere partijen en aan de overheid. Overigens zegt Van Dijk wel aan een zogenaamde Green Deal waterstofovereenkomst bezig te zijn met de overheid. Net zoals eerder Grean Deals op het gebied van elektrisch rijden en autodelen zijn afgesloten. Dat garandeert in ieder geval een subsidiestroom.

Kip-en-eiprobleem

Ad van Wijk, hoogleraar Future Energy Systems aan de TU Delft

Ad van Wijk, hoogleraar Future Energy Systems aan de TU Delft

Terwijl het ook anders kan. Zo bouwt Duitsland de komende jaren 400 waterstofstations, vertelde Ewald Breunesse, manager Energy Transitions van Shell. Hij kan het weten, want Shell gaat er 200 van de 400 bouwen. Zij hopen hiermee de impasse van het kip-en-eiprobleem te doorbreken. Breunesse benadrukt wel dat Shell altijd zal kijken naar de meest zinvolle combinaties brandstoffen op haar stations. En dat het liefst op mondiaal niveau. “Deel je Duitsland door zeven kom je op Nederland uit. Dan zouden er eigenlijk in 2020 zo’n 60 stations moeten zijn.”

Dat laatste vond ook Ad van Wijk, hoogleraar Future Energy Systems aan de TU Delft. Hij is warm pleitbezorger voor de brandstofcel/elektrische auto alleen al vanwege de veel grotere efficiency van deze techniek. “Je verplaatsen met een brandstofauto van A naar B levert een efficiency van tussen de 1 a 2 procent op. Bedenk alleen al, dat je je eigen gewicht verplaatst met minimaal zo’n 1000 kilo aan auto om je heen. Het rendement van waterstof en elektriciteit is daarentegen ruim 60%.”

Snelladers van Tesla

Waterstof als energiedrager is ook vele malen efficiënter dan de auto’s opladen aan een laadpaal, zegt Van Wijk. Het zit hem vooral ook in de kosten. De snelladers van Tesla bijvoorbeeld, zijn 40 keer zo sterk als een huisaansluiting. “Je moet de capaciteit enorm verhogen en daar gaan hoge kosten mee gepaard.”

Samenwerking tussen de marktpartijen en overheid moet uiteindelijk de toekomst van waterstof veilig stellen. Daar zijn alle sprekers het over eens. Waarbij het aanleggen van een goede

Links op de foto: Jacques Pieraerts, Vice-President Communication, External & Environmental Affairs, Toyota Motor Europe.

Links op de foto: Jacques Pieraerts, Vice-President Communication, External & Environmental Affairs, Toyota Motor Europe.

infrastructuur dus een eerste drempel is die moet worden geslecht. Van Wijk vindt Nederland op dat vlak te weinig ambitieus. Maar feit blijft dat duurzame energiebronnen, die eveneens waterstof kunnen produceren, anno 2016 competitief zijn met olie en gas. Wind- en zonne-energie zijn de laatste jaren in prijs enorm gezakt. Van Wijk: “Dat zal de waterstofmotor niet alleen vleugels geven, maar het wordt ook nog eens goedkoper.”

Lees hier hoe staatssecretaris Dijksma als eerste in Nederland begin dit jaar een Toyota Mirai als dienstauto in gebruik neemt.

Categorie: Milieu / CO2-besparing
Labels: Brandstofcel, Toyota, Toyota Mirai, Waterstof