VZR: ‘oude’ 25 procent bijtellers gediscrimineerd

vrijdag 29 juli, 2016

Volgens Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) rijdt 15 procent van de leaserijders in een auto met 25 procent bijtelling, hoger dan het toptarief van 22 procent. Dit is onrechtvaardig en heeft daarnaast diverse negatieve bijwerkingen. VZR roept de Tweede Kamer op tot een motie.

Jan van Delft

Jan van Delft

Vanaf 1 januari volgend jaar is het toptarief voor de bijtelling 22%. Toch rijdt 15% van de leaserijders nog jaren in een auto met 25% bijtelling. Die worden, volgens Jan van Delft, voorzitter VZR, feitelijk gestraft omdat ze niet eerder voor een CO2-zuinige auto hebben gekozen met korting op de bijtelling. “Dat kan niet de bedoeling zijn. Maximale tarief betekent maximale tarief. De uitzondering hierop die nu wordt gemaakt voor de ‘oude’ 25-bijtellingrijders betekent volgens VZR in feite een fiscale discriminatie van deze groep rijders”, aldus van Delft.

De nieuwe regeling heeft op dit punt nog een aantal andere vervelende bewerkingen, zoals problemen in de verkopen in het derde en vierde kwartaal en discussies tussen werkgevers en werknemers.

Niet per definitie onzuinig

Als werknemers bijvoorbeeld van baan wisselen, laten zij in de meeste gevallen hun auto achter bij de werkgever. Deze werkgever zoekt een nieuwe berijder voor de betreffende auto om het leasecontract uit de dienen. Als dit een auto met 25% bijtelling betreft, leidt dit vervolgens per definitie tot problemen. Mocht de werkgever een afspraak hebben dat de werknemer de auto meeneemt, dan leidt dit tot problemen bij acceptatie van de auto bij de nieuwe werkgever.

Daarnaast zijn auto’s die de afgelopen jaren zijn ingezet in de 25%-categorie zijn niet per definitie onzuinig, stelt VZR. De zeer strikte normen hebben ervoor gezorgd dat bepaalde merken en modellen net buiten de lagere categorieën zijn gevallen. Vanaf 2017 zal het dus zeer regelmatig voorkomen dat zeer onzuinige auto’s op de weg komen met 22% bijtelling terwijl er auto’s rijden uit 2015 en 2016 met een veel lagere CO2-uitstoot die nog jaren in de 25%-bijtellingscategorie vallen.

VZR roept de Tweede kamer op om door middel van het aannemen van een motie er bij de staatssecretaris op aan te dringen dat het maximale forfaitaire percentage bijtelling van 22% vanaf 2017 het maximum te hanteren tarief is op alle auto’s, ongeacht leeftijd of CO2-uitstoot.

Categorie: Aanbesteding / Tender
Labels: VZR