NZO 2016: zakelijk rijder ‘in control’ en krijgt meer keuze

vrijdag 30 september, 2016

Nieuwe bijtellingsregels, de opkomst van private lease en weer meer aandacht voor employeebenefit levert een nieuwe dynamiek op bij werkgevers, concludeert de nieuwste editie van het Nationale Zakenauto Onderzoek (NZO) 2016. De zakelijke rijder krijgt meer keuze vanuit zijn specifieke mobiliteitsbehoefte.

nzo_2016Het NZO 2016 concludeert onder andere dat werkgevers tevreden zijn dat de bijtellingsregels zijn vereenvoudigd – de vlaktax wordt omarmd. Ze leiden tot meer rust in het bedrijf. Werkgevers verwachten wel dat veel medewerkers andere keuzes zullen maken. De zakelijke rijders bevestigen dat. Maar driekwart is, in tegenstelling tot de baas, niet blij met de nieuwe regels en een derde van de onderzochte populatie geeft aan andere keuzes te gaan maken in hun zakelijke mobiliteit.

De ene groep zoekt naar de laagste bijtellingskosten door te kiezen voor een elektrische auto of een  auto met een lagere catalogusprijs. De andere groep gaat juist op zoek naar een nieuwe balans in prijs/prestatie met meer ruimte voor emotie en persoonlijke voorkeuren.

Private lease

Volgens de VNA biedt het nieuwe landschap ruimte voor nieuwe ontwikkelingen en producten. “Ik verwacht dat het fenomeen mobiliteitsbudget en ook de inzet van private lease gaat toenemen

Klik op de afbeelding om het te vergroten

Klik op de afbeelding om het te vergroten

met als gevolg een andere invulling van het wagenpark en invulling van de mobiliteitsbehoefte”, aldus Renate Hemerik van de VNA.

Hoewel het mobiliteitsbudget nog niet breed wordt omarmd (Het aantal gebruikers van een mobiliteitsbudget is gestegen van 3 % in 2015 naar 4,3% nu) verwacht het NZO dat binnen drie jaar 20 procent van alle bedrijven het gaat aanbieden. Van de grote bedrijven met meer dan 1.000 medewerkers is dit zelfs 50 procent. Private lease lijkt daarbij een aanjager van het mobiliteitsbudget.

Meer alternatieven

Maar het is vooral flexibilisering van arbeid en mobiliteit dat zorgt voor verandering in het mobiliteitsbeleid. Minder zakenauto’s en meer alternatieven om uit te kiezen, dat is wat vooral de grote bedrijven beogen. Onderzoeker Eric Vousten van VMS Insight: “Interessant om te constateren is de duidelijke trendbreuk met het verleden als het gaat om de rol van de berijder: er wordt namelijk steeds meer rekening gehouden met de wensen en behoeften van medewerkers. Bij de inrichting van het mobiliteitsbeleid blijkt ‘medewerkertevredenheid’ het belangrijkste speerpunt geworden ná ‘kosten voor het bedrijf’.

Klik voor een vergroting

Klik voor een vergroting

De zakenauto is nog steeds een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde voor werkgevers en werknemers. Kleinere bedrijven houden vaak traditioneel vast aan alleen de zakenauto terwijl (vooral) grote bedrijven een scala aan mobiliteitsopties willen bieden.

Het jaarlijkse onderzoek is uitgevoerd door VMS | Insight in opdracht van drie partners: vakblad Automobiel Management, RDC en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Uniek aan het NZO is dat de mobiliteitsinvulling en mobiliteitsbehoefte van zowel berijders als bedrijven worden onderzocht. Eigenlijk zijn het twee grootschalige onderzoeken. Aan de basis ervan staan drieënhalf duizend zakelijke rijders en ruim zevenhonderd bedrijven.

Wilt u het (lijvige) rapport inzien? Kijk op de site van Automobiel Management.

Categorie: Onderzoek
Labels: NZO, VMS Insight, VNA