Fleetowners volop aan de slag met nieuwe mobiliteitsvormen

dinsdag 4 oktober, 2016

In een snel veranderende mobiliteitswereld staan nieuwe vormen van mobiliteit ‘plots’ volop in de belangstelling bij werkgevers. Waarbij hete hangijzers als ‘privé-kilometers’ (inclusief woonwerk-verkeer) en ‘luchtkwaliteit’ de thema’s worden van de komende tijd.

Jaap van Daalen van ROI Fleet op Ecomobiel

Jaap van Daalen van ROI Fleet op Ecomobiel

Tot bovenstaande conclusie kwamen Jaap van Daalen van ROI Fleet, Arnon Kadouch van Radiuz en Danielle de Bruin van Climate Neutral Group (CNG) tijdens een seminar op Ecomobiel dat vandaag de deuren opende. Maar leiden de nieuwe vormen van mobiliteit ook tot (kosten)besparing?

Van Daalen zegt een jaar geleden nog sceptisch gestaan te hebben tegenover alternatieve mobiliteitsvormen. “Maar onze klanten, de fleetowners, zijn er nu volop mee bezig. Ze investeren er momenteel ook in.”

Weliswaar staat kostenbesparing nog bovenaan het wensenlijstje van de fleetmanager, zoals in augustus bleek uit het jaarlijkse benchmarkonderzoek van ROI Fleet. Maar in een veranderende wereld, helemaal straks met de komst van de nieuwe boekhoudregels IFRS, staan er meerdere thema’s op de agenda die kostenbesparing zeker niet uitsluiten.

Van Daalen: “Neem de privékilometers die werknemers maken met hun auto van de zaak. Veelal is die nog niet gemaximeerd, en als dat wel het geval

Maxime Verhagen van Bouwend Nederland opende Ecomobiel. Hier op bezoek bij de stand van VZR

Maxime Verhagen van Bouwend Nederland opende Ecomobiel. Hier op bezoek bij de stand van VZR

is, wordt er nauwelijks op gecontroleerd. Maar dat gaat veranderen, merken we het laatste jaar. Werkgevers zijn niet meer bereid al die privékilometers te betalen. Ik geef ze geen ongelijk.”

Benchmark plug-ins

Ook Arnon Kadouch van Radiuz ziet het laatste jaar bij fleetowners meer gebeuren dan de tien jaar ervoor. De mobiliteitspasleverancier heeft het laatste jaar ‘betalen per gebruik’ op de agenda gezet bij een aantal klanten. Dure NS-trajecten kaarten gingen bijvoorbeeld eruit en er werd per treinkilometer afgerekend met de Radiuz-kaart. Dat heeft een klant met 600 OV-reizigers zo’n 160.000 euro aan besparing opgeleverd.

Wat Kadouch opvalt is dat veel organisaties nauwelijks inzicht hebben in hun totale mobiliteitskosten. Ook niet als het bijvoorbeeld gaat om de gebruikskosten van plug-in hybrides. “Zo hebben we onlangs voor een klant een benchmark neergelegd voor plug-ins: een derde van de kilometers moet elektrisch worden afgelegd, twee derde mag op brandstof. Haal je dat niet, dan betaal je uit eigen zak bij. De Radiuz-pas wordt gemaximeerd, dan is de pas dus ook echt ‘op’.”

Een dergelijke aanpak voorkomt volgens Kadouch dat er geen confrontaties achteraf komen, waarbij leaserijders geld moeten terugbetalen.

Mismatch

Vooral veel 'gadgets' op Ecomobiel. Hier de ondergrondse laadpaal StreetPlug

Vooral veel ‘gadgets’ op Ecomobiel. Hier de ondergrondse laadpaal StreetPlug

Dat ‘gedoe’ achteraf is een punt van Danielle de Bruin van CNG. Volgens haar zijn veel mobiliteitsoplossingen vaak gebaseerd op systemen, zoals apps, kastjes, en financiële constructies. De bezwaren om deze oplossingen te gebruiken zitten voornamelijk in het individu. “Ik zie op heel veel punten dat de oplossingen niet de bezwaren wegnemen, maar juist laten toenemen. Er is een mismatch tussen de oplossingen en de bezwaren”, aldus De Bruin.

Bij CNG vinden ze (uiteraard) de ontwikkelingen nog te lang op zich laten wachten. Bovendien wordt er nog onvoldoende ingespeeld op de veranderende mobiliteitsbehoefte. Ook het woon-werkverkeer verdient veel meer aandacht; daarover konden alle partijen zich vinden. Ook dat luchtkwaliteit (NOx) een belangrijk thema gaat worden, beaamde ook Van Daalen. “Fijnstof wordt absoluut een issue; fleetowners moeten er wat mee”, aldus Van Daalen.

Dat organisaties het ook goed doen, liet CNG van de zomer al weten toen ze de whitepaper ‘Duurzame Mobiliteit in 2020’ publiceerden. Met daarin de visie van 10 ‘koplopers’ (voornamelijk fleetowners zoals DSM, Capgemini en USG People) op het gebied van duurzame mobiliteit. Zij laten zien hoe het wel kan.

Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility
Labels: Climate Neutral Group, Radiuz, ROI fleet