Verzekeraars willen Deltaplan verkeersveiligheid

maandag 31 oktober, 2016

Meer doden en meer aanrijdingen vorig jaar in Nederland; verzekeraars pleiten aan de vooravond van de begrotingshandeling van het ministerie van Infrastructuur en Milieu voor een Deltaplan verkeersveiligheid. Ook de ongevalcijfers van de gehele EU zijn ‘ronduit alarmerend.’

verkeer_claimsNoteerden Nederlandse verzekeraars in 2014 nog 462.000 particuliere schadeclaims na aanrijdingen, vorig jaar steeg dat met 8 procent naar 502.000, zo blijkt uit de Risicomonitor Verkeer. Het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) van het Verbond van Verzekeraars zag het totaalaantal verkeersclaims – dus ook een- en tweezijdige aanrijdingen met vrachtauto’s, bestelbusjes en leaseauto’s – toenemen met 6,5 procent tot 841.000. De stijgende schadecijfers lopen parallel met de toename van het aantal verkeersdoden, van 570 naar 621 vorig jaar.

Smartphone

Verzekeraars vinden dat verkeersveiligheid meer urgentie verdient. De toename van het aantal aanrijdingen kan een halt toe worden geroepen door de infrastructuur op ‘hot spots’ aan te passen en te verbeteren. Ook handhaving van huftergedrag in het verkeer zou meer prioriteit moeten krijgen.

Afleiding is vermoedelijk één van de belangrijkste oorzaken van de stijging van het aantal ongelukken. Het Verbond pleit voor een grondig onderzoek naar het oprukken van de smartphone in het verkeer. “Op basis van buitenlandse (literatuur)studies zijn wel schattingen gedaan over de schadelijke effecten van appen, mailen en social media-gebruik in het verkeer in Nederland. Echt harde cijfers over slingerende en onoplettende bestuurders en fietsers zijn er niet. Telefoongebruik achter het stuur is strafbaar, maar handhaving heeft weinig prioriteit. Dat verandert ongetwijfeld als de samenleving de schade echt onder ogen krijgt”, aldus algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond.

26.000 mensen

Deze ochtend kwam ook DEKRA met een verontrustend persbericht over de verkeersveiligheid in de hele EU. Die is namelijk alarmerend. De EU-doelstelling is om het aantal verkeersdoden te halveren (tussen 2010 en 2020), maar in plaats daarvan is het aantal vorig jaar met ruim een procent gestegen tot 26.000 mensen.

Moedige maatregelen zijn nodig, volgens DEKRA. De organisatie zet vooral in op technische rijhulpsystemen maar onderkent dat afleiding (smartphone!) een belangrijke boosdoener is.

Categorie: Verzekeringen
Labels: Dekra, Verbond van Verzekeraars