Nieuwe Renault ZOE: een werkweek op één acculading

donderdag 8 december, 2016

Renault heeft de actieradius van de nieuwe, volledig elektrische Renault ZOE weten te verhogen naar 400 kilometer (NEN). In de praktijk zo’n 300 ‘echte’ kilometers, dat betekent voor de gemiddelde forens (43 euro bijtelling) één keer per week laden, aldus Renault. En het maakt hem tot ideale deelauto.

renault_zoe_40De ZOE heet Europa’s bestverkochte massa geproduceerde elektrische auto te zijn. Waarbij hij het vooral van de prijs en van de actieradius moet hebben. Wat de prijs betreft, Renault biedt de mogelijkheid om de accu’s te huren of te kopen. De zakelijke markt heeft de voorkeur voor dat laatste. Dat maakt de auto wel een stuk duurder: met het nieuwe, sterkere batterijpakket (Z.E. 40) is de vanafprijs zo’n 32,5 mille.

Maar de zakelijke (lease)rijder wordt vooral blij van de bijtelling: die is ‘vanaf’ zo’n 43 euro per maand. Voor een vergelijkbare benzine- of dieselauto van 25.000 euro bedraagt de netto bijtelling al snel 187 euro. Bedrijven en ZZP’ers kunnen daarnaast gebruikmaken van diverse investeringsregelingen: de MIA (Milieu-investeringsaftrek). In dat geval kan 36% van de investering worden opgevoerd als aftrekpost voor de winst. De nieuwe ZOE is er vanaf januari 2017 en er zullen dan ook een trits van online diensten bijkomen. Zo komt er een smartphone-app die ook navigatie van deur tot deur biedt. De connectiviteit van de ZOE maakt het mogelijk om het laden van de batterij in te plannen op momenten dat de energietarieven en daaraan verbonden CO2-emissies het laagst zijn.

De ZOE blijkt ook populair als deel- of poolauto. Zo heeft de gemeente Haarlemmermeer er onlangs tien ingezet. Meer recent is het Utrechtse project ‘We Drive Solar’, dat zowel voor bedrijven als particulieren open staat. Deelnemers kunnen vanaf ongeveer 100 euro per maand (abonnementskosten bij 6 gebruikers) beschikken over een ZOE. De hoogte van het abonnement hangt samen met het aantal gereden kilometers per jaar. Het maandtarief is inclusief onderhoud, verzekering en beheerkosten. Ook een parkeerplek, een laadpaal en eventuele vergunningen worden voor de gebruikers geregeld.

We Drive Solar start in de eerste fase met 150 Renault ZOE-modellen en wil doorgroeien naar 1.000 elektrische deelauto’s. De elektriciteit voor de deel-Renault ZOE-modellen komt van 5.000 zonnepanelen in de regio Utrecht. Onder meer de daken van scholen zijn ermee uitgerust.

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: Renault, Renault ZOE