VNA stuurt alternatief bijtellingsplan naar Tweede Kamer
zondag 26 oktober, 2014De VNA heeft een alternatief bijtellingsplan gestuurd naar de Tweede Kamer, zoals het eerder al liet doorschemeren. Het nieuwe plan van staatssecretaris Wiebes drijft berijders namelijk naar een stekkerhybride waardoor werkgevers met extra kosten worden opgezadeld.
In het plan van de VNA blijven er voor 2016 vijf bijtellingscategorieën bestaan. Voor auto’s met een uitstoot van tussen de 51 en 79 gram, zou er 17% bijtelling betaald moeten worden, voor tussen de 80 en 106 gram 20%. In de plannen van Financiën zou de 20% bijtelling (51 t/m 79 gram) beperkt worden tot een handjevol relatief onzuinige stekkerhybrides (denk aan grote SUV’s en sportauto’s) plus wellicht nog enkele zeer zuinige kleine dieseluitvoeringen in het A-/B-segment, stelt de VNA.
“Voor alle auto’s boven de 79 gr/km CO2-uitstoot – dat is ook in 2016 het gros van de zakelijke markt – geldt straks 25% bijtelling. Dat is erg kostbaar dus werknemers zullen massaal uitwijken naar de 14%-categorie van de stekkerhybrides, die niet voor elke berijder geschikt zijn. De marktverstoring die een halt toe moet worden geroepen, wordt alleen maar groter”, aldus Renate Hemerik, directeur van de VNA.
Files aan de laadpaal
Een stekkerhybride kost al snel 10.000 euro meer dan zijn conventionele tegenhanger. Die hogere aanschafkosten worden alleen terugverdiend als de berijder maximaal elektrisch rijdt. Maar die mogelijkheid is er vaak niet, alleen omdat werknemers vaak niet de mogelijkheid hebben op thuis te laden.
Ook Fleet Support stelde al eerder dat de huidige plannen leiden tot files aan de laadpaal.
Hemerik: “Fiscale stimulering van plug-in hybrides is goed, maar de staatssecretaris slaat nu door. Ons plan biedt de rijder de mogelijkheid te kiezen voor een zuinige ‘gewone’ auto zonder gelijk in de 25% te vallen. Het geeft de zakelijk rijder handelingsperspectief om toch ‘zuinig’ te rijden én de werkgever om CO2 arme zakelijke automobiliteit verder door te voeren.”
Ander voordeel van het alternatieve plan is volgens de branchevereniging dat het de marktverstoring beperkt. Hoe kleiner de stapjes in de categorieën, hoe minder druk op de modelkeuze, is de redenering.
De VNA doet tegelijkertijd een krachtig beroep op de staatssecretaris om in Autobrief 2 de eerste stappen te zetten naar ‘betalen naar gebruik’. Want echt eerlijk is alleen de bijtelling die is gebaseerd op het werkelijk genoten privévoordeel.
Categorie: Fiscaal