Exploitatie van laadpalen is nu business case

vrijdag 23 december, 2016

PitPoint gaat als eerste marktpartij betalen voor het exploitatierecht van de 360 bestaande publieke laadpalen in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht. Een mijlpaal, volgens het bedrijf. De overheid hoeft niet meer bij te springen, als er maar wordt samengewerkt.

pipoit_stekker_evDe 360 bestaande publieke laadpalen die PitPoint gaat exploiteren, staan verspreid over bijna 60 gemeenten in de drie provincies. De laadpalen zijn de afgelopen jaren geplaatst door stichting e-laad en worden tot 31 december beheerd door EVnetNL. Omdat het contract afloopt, hebben de betrokken gemeenten ervoor gekozen de palen onder te brengen bij projectbureau van de Metropoolregio Amsterdam, MRA-E, en gezamenlijk aan te laten besteden. Zo kostte de aanbesteding de gemeenten niets en kon een aantrekkelijk schaalvoordeel worden bereikt.

“Juist dat schaalvoordeel heeft ervoor gezorgd dat PitPoint wil betalen voor het exploitatierecht”, zegt projectmanager MRA-E Maarten Linnenkamp. “Als elke gemeente een aparte aanbesteding had gedaan, was dat zeker niet gelukt. De succesvolle aanbesteding bewijst dat het loont wanneer overheden samen optrekken.”

Kosten gehalveerd

Afgelopen zomer won PitPoint ook al een door MRA-E georganiseerde aanbesteding voor het plaatsen en beheren van 1200 laadpalen. Een dergelijke aanbesteding, waarbij naast het beheer en onderhoud ook laadpalen moesten worden geplaatst, vraagt nog wel een bijdrage van de overheid. Toch zijn ook daar de kosten voor de overheid in één jaar gehalveerd, schrijft MRA-e.

Linnenkamp verwacht dat de overheid binnen afzienbare tijd niet meer hoeft bij de te springen. “Het moment dat er een positieve business case is voor de exploitatie van nieuwe laadpalen is afhankelijk van de doorgroei van het aantal elektrische auto’s, maar komt snel dichterbij. De gunning van de aanbesteding aan PitPoint is een duidelijk signaal, want die laat zien dat de business case voor de exploitatie van bestaande palen inmiddels positief is. Het is voor het eerst dat een marktpartij kan betalen voor het exploitatierecht en dat dit de MRA-E geld oplevert.”

MRA-E gebruikt de opbrengsten uit het exploitatierecht om het elektrisch rijden verder aan te jagen. Het laadtarief dat elektrische rijders bij de 360 PitPoint-laadpalen gaan betalen, maakt elektrisch rijden goedkoper dan rijden op benzine. Het starttarief is nul. Dat moet het laden extra aantrekkelijk maken.

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: PitPoint