Branche roept politiek op tot bereikbaarheidsakkoord

donderdag 9 maart, 2017

In een levendig ‘eerste nationale mobiliteitsdebat’ deze ochtend tussen mobiliteitsbranche en diverse politieke partijen in de Jaarbeurs van Utrecht is de wens uitgesproken om te komen tot een breed bereikbaarheidsakkoord met een nieuw kabinet. Waarbij de schotten tussen de verschillende vervoersmodaliteiten – en daarbij behorende belangen – weg moeten.

Dit akkoord leek even alle neuzen in dezelfde richting te duwen, zowel van branche als van het brede politieke spectrum (van GroenLinks tot VVD). Maar de barsten kwamen er al weer snel in: enkele partijen brachten al meteen hun ‘breekpunten’ in. Zo moet er in een akkoord de basis worden gelegd naar betalen naar gebruik. Vindt althans D66, net als GroenLinks warm voorstander van rekeningrijden. Maar de VVD gruwt daarvan en ook de CDA rilt van het vooruitzicht dat er straks maandelijks 8 miljoen verschillende facturen de deur uitmoeten naar alle autobezitters in Nederland voor hun afgelegde kilometers. “Dat wordt een ICT-debacle van formaat. Dat kan de overheid simpelweg niet aan”, aldus Martijn van Helvert van het CDA.

‘Njet’ van de VVD

Opmerkelijk overigens: 80 procent van het 400 koppige publiek is voorstander van betalen naar gebruik, bleek uit (een van de vele) stemrondes. Dat hoeft niet perse rekeningrijden te zijn, hoewel RAI en BOVAG er wel degelijk voor pleiten. Daarom kwam het ‘njet’ van Barbara Visser van de VVD misschien wel hard aan. Maar volgens Visser is rekeningrijden een straf op werken; het zou de werkgelegenheid niet ten goede komen. Bovendien betaalt de automobilist al voor het gebruik van de auto, namelijk in de vorm van accijnzen op brandstof.

Op het scherm achter dagvoorzitter Rens de Jong de berichten vanuit de zaal

Het debat werd door RAI verzorgd in samenwerking met de mobiliteitsalliantie. Deze coalitie van meerdere partijen uit de Nederlandse autowereld, wil een vuist maken richting de politiek voor een ‘duurzamer mobiliteitssysteem’. Vorige week hebben zich nieuwe partijen aangesloten waaronder de VNA en de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR).

Reiziger centraal

Afgezien van het gesteggel over geld en jaarlijkse budgetten – welke partij trekt welk bedrag uit voor mobiliteit, men kwam er niet echt uit – was er de unanieme wens de reiziger nu eens meer centraal te stellen. Er wordt te veel gepraat over bijvoorbeeld de verschillende openbaar vervoersbedrijven, hoeveel geld die krijgen en welke concessies wie krijgt. Daar moet de discussie niet meer over gaan: de schotten tussen al die partijen moeten weg waardoor er een integrale oplossingen kan komen.

RAI Voorzitter Steven van Eijck kwam met de oproep tot een mobiliteitsakkoord

Categorie: Overheid / Politiek
Labels: Nationaal Mobiliteitsdebat, RAI Vereniging