“StreetScooter past naadloos in tijdsbeeld”

dinsdag 27 juni, 2017

Zo’n anderhalf jaar mag Alphabet als preferred supplier optreden voor de StreetScooter, de door Deutsche Post-DHL ontwikkelde elektrische bestelwagen. In die tijd denkt salesdirecteur Yvo Lissone genoeg kennis op te hebben gedaan om als leasemaatschappij de voorloper te blijven op het gebied van duurzame stedelijke distributie.

Deze ochtend trapte Alphabet officieel de samenwerking af met een bijeenkomst in Amsterdam waar de bestelwagen aan klanten maar vooral ook aan niet-klanten werd gepresenteerd. Oud minister Jacqueline Kramer (Milieubeheer) was uitgenodigd om haar visie op de grootstedelijke uitdagingen van emissievrij verkeer te delen. Zij is momenteel ambassadeur Circulaire Economie Metropoolregio Amsterdam.

Salesdirecteur Ivo Lissone van Alphabet voor de Streetscooter

Dat er uitdagingen liggen op het gebied van stedelijke distributie, moge duidelijk zijn. De groei van e-commerce ligt rond de 20 procent per jaar, steden stellen milieuzones in en hebben doelstelling om al binnen een paar jaar dieselbussen volledig te weren of zelfs emissievrij te willen opereren. “De markt, en ook onze klanten, schreeuwen om transparante, duurzame mobiliteitsoplossingen op dit vlak”, schetst Lissone.

‘Coalition of the willing’

Volgens Cramer moeten we de impact van al die (overheids)maatregelen niet onderschatten. Zo worden in het buitenland al diesels daadwerkelijk geweerd uit het stadcentrum, bijvoorbeeld in München. Het zet de markt op zijn kop. “Het betekent bijvoorbeeld werken aan distributiehubs rond de centra. Amsterdam heeft er momenteel drie, maar dat moeten er meer worden. Het betekent ook samenwerken met andere bedrijven, klanten en eventuele overheidsorganisaties. Alle actoren in het logistieke systeem moet je erbij betrekken, dan pas kan je een transitie bewerkstelligen. Smeed een ‘coalition of the willing’. Dan pas kan je de elektrische bestelauto in het logistieke systeem krijgen.”

Oud-minister Jaqueline Cramer (Milieu, Balkenende IV). Zij bande de gloeilamp uit in 2007

De StreetScooter past naadloos in het tijdsbeeld, zeggen zowel Cramer als Lissone. Waarbij duurzaam vervoer tegenwoordig ook gewoon een economisch, rendabel verhaal is. Vooral ook een goed verhaal. “Jongeren willen bijvoorbeeld tegenwoordig vooral werken bij bedrijven met een duurzaam en sociaal karakter. Bij die bedrijven zit namelijk vaak de vernieuwing”, aldus Cramer.

Lestijd

Dat laatste geldt ook voor een leasemaatschappij als Alphabet, benadrukt Lissone. Duurzaamheid staat al langer op de agenda, zoals elektrische automobiliteit. Daarbij is de praktijk altijd weerbarstig, weet de salesdirector. Maar daarom is er nu ook de anderhalf jaar ‘lestijd’ waarin de leasemaatschappij de StreetScooter exclusief op de markt mag zetten. De eerste klanten zijn al binnen, waaronder een supermarktketen Jumbo. Die moeten straks op alle vestigingen de beschikking krijgen over een elektrische bestelauto voor leveringen van de dure, zogenaamde ‘last mile’. Vijftig procent van de distributiekosten zitten in die laatste kilometer.

Het contract stelt de leasemaatschappij ook in staat om in contact te komen met lokale overheden die allemaal vaak weer andere regels hebben rondom distributie. Kennis die Alphabet allemaal gaat vergaren. Ook met het gebruik van de bestelauto zelf, waarbij vooral het accupakket zal worden gemonitord. In samenwerking met de landelijke servicepartner die Alphabet speciaal voor de StreetScooter heeft opgetuigd. Als laadinfrastructuurpartner is gekozen voor Eneco. Lissone: “We moeten het doen zonder cijfers over TCO, ROB of wat dan ook. Hoewel er wel de nodige ervaringen zijn bij Deutsche Post. Maar feitelijk moeten we het opnieuw uitvinden. En dat is een erg dankbare taak.”

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: Alphabet, Streetscooter