Alphabet met nieuwe oplossing voor ‘misbruik’ plug-in hybride

woensdag 12 november, 2014

Bij Alphabet konden berijders al hun zogenaamde EV-factor berekenen. Daarbij krijgt een gebruiker snel inzicht in de werkelijke energiekosten van een plug-in hybride. Nu komt de leasemaatschappij met een volgende stap: de online eMobility tool. Want meer dan de helft van de PHEV-rijders rijdt 80% op benzine.

Dit laatste blijkt uit nieuw onderzoek van Alphabet. De meerderheid van Nederlandse plug-in hybride leaserijders (PHEV) rijdt onvoldoende op elektriciteit. Dit terwijl er wel geprofiteerd wordt van de lage bijtelling. Om dit probleem in de toekomst te voorkomen wordt vandaag de online eMobility tool gelanceerd. Doel van deze tool is het juiste gebruik van PHEV-auto’s te stimuleren. Hiermee sluit Alphabet aan op de plannen van staatssecretaris Wiebes om PHEV-leaserijders die amper elektrisch rijden in kaart te brengen.

Iedereen verliest

Het probleem is vaak te herleiden tot het feit dat het type PHEV-auto niet aansluit op het gedrag van de berijder. Anne Brons, director marketing en business development bij Alphabet: “Pas wanneer het rijpatroon en de laadmogelijkheden van de gebruiker passen bij de mogelijkheden van het voertuig kan de daadwerkelijke CO²-emissie drastisch worden verlaagd. Wanneer iemand nauwelijks elektrische kilometers rijdt, verliest namelijk iedereen: het bedrijf, de berijder en vooral het milieu.”

Concrete afsprakemobility_alphabeten

Door de mobiliteitsbehoefte van werknemers in kaart te brengen, en hierbij rekening te houden met rijsnelheden, laadmogelijkheden en rijgedrag, kan bekeken worden of de werknemer in de praktijk voldoende elektrisch kan rijden om in aanmerking te komen voor de gekozen PHEV. Brons: “De eMobility tool kan ondersteuning bieden in de toekenning en bij het maken van financiële afspraken tussen werkgever en werknemer om mogelijk misbruik te voorkomen. Wat reëel is, is door Alphabet per auto bepaald. De tool is ook gratis beschikbaar voor niet Alphabet klanten en leaserijders.”

eMobility tool

Door middel van vier eenvoudige stappen kunnen geïnteresseerden de verwachte CO²-emissie en het percentage dat ze elektrisch rijden per specifiek voertuig bepalen (EV-factor). Brons: “Nu wordt er vaak nog onvoldoende stilgestaan bij het feit dat de ene PHEV auto de ander niet is. Zo kan het ene model tot wel 120 km elektrisch rijden en de ander slechts 35 kilometer. Ook hebben veel auto’s een beperkte elektrische snelheid, daarboven wordt op brandstof gereden.”

Werkelijk energieverbruik

Alphabet heeft daarom het werkelijke energieverbruik van alle modellen bij verschillende snelheden en omstandigheden in de praktijk getest en in de eMobility Tool verwerkt. Wanneer een werknemer gebruik maakt van een PHEV auto en elke dag ver moet reizen naar zijn/haar afspraken, dan moet wel gekeken worden naar het type auto en of er thuis en op de meest bezochte locaties voldoende laadpunten aanwezig zijn. “Anders is de kans groot dat de EV-factor drempelwaarde in de autoregeling niet behaald kan worden”, aldus Brons

Categorie: Autoregeling
Labels: Alphabet