Fleetmatics onderzoek: bestelauto verbruikt onnodig veel brandstof

vrijdag 30 juni, 2017

De rijstijl van bestuurders van bedrijfsbussen laat nog weleens te wensen over. Zo houden ze weinig rekening met hun brandstofverbruik of CO2-uitstoot en rijden ze zowel binnen als buiten de bebouwde kom te hard. Ook als de bedrijfsnaam op het voertuig staat. Dat blijkt uit onderzoek van Fleetmatics.

Het ‘probleem’ stationair later draaien… het kan een bedrijf met 10 bussen zomaar 900 euro per maand kosten

De leverancier van fleetmanagementoplossingen ondervroeg samen met onderzoeksbureau Panelwizard 536 bestuurders van bestelbussen en -auto’s, kleine trucks en pick-uptrucks over hun rijgedrag. Slechts 43 procent van de ondervraagden is het eens met de stelling dat hij tijdens het rijden in de bedrijfswagen bewust met zijn brandstofverbruik bezig is. Als het gaat om CO2-uitstoot, ligt dat percentage nog lager: dan is nog maar 24 procent het eens met de stelling. Gezien deze resultaten, is het niet verbazingwekkend dat 68 procent zijn motor stationair laat draaien als hij kort stilstaat, bijvoorbeeld voor een spoorwegovergang of tijdens het kort parkeren.

Gewoon geen zin

Van deze groep doet 44 procent dit onder andere, omdat hij  er niet bij nadenkt, en 24 procent heeft gewoon geen zin om de motor uit te zetten. Opvallend is verder dat 21 procent van degenen die de motor stationair laten draaien, denkt dat dit minder brandstof kost dan het aan- en uitzetten van de motor. In werkelijkheid kost tien seconden stationair draaien al meer brandstof dan het opnieuw starten van de motor.

Veiligheid

Ook op het gebied van veiligheid valt er nog het een en ander te verbeteren aan de rijstijl van bestuurders van bedrijfsbussen. Zo trekt een derde (33 procent) regelmatig agressief op bij stoplichten. Andere uitkomsten met betrekking tot gevaarlijk rijgedrag:   • 27 procent remt weleens te laat, waardoor hij hard moet remmen; • 34 procent rijdt weleens te hard binnen de bebouwde kom; • 50 procent rijdt weleens te hard buiten de bebouwde kom; • 23 procent kreeg een bekeuring voor zijn rijgedrag in de bedrijfswagen.

Reputatieschade

Naast het veroorzaken van gevaarlijke situaties op de weg kan dergelijk rijgedrag schadelijk zijn voor de reputatie van het bedrijf waarvoor de bedrijfsbussen rondrijden. Van de ondervraagd

Jan Willem Doornbos
Marketing Manager Benelux bij Fleetmatics.

bestuurders rijden zeven op de tien (71 procent) namelijk rond met de bedrijfsnaam op het voertuig. En hoewel 64 procent van hen aangeeft hier wel rekening mee te houden als hij de weg op gaat, geeft 15 procent aan hier niet bij stil te staan. In totaal werd echter slechts 4 procent van de bestuurders door zijn werkgever aangesproken op zijn rijgedrag.   Dit terwijl veel bestuurders van bedrijfsbussen wel degelijk openstaan voor feedback. Sterker nog: 56 procent vindt dat zijn werkgever meer zou kunnen doen om bestuurders veiliger en zuiniger de weg op te sturen. Van die groep noemt 23 procent als specifiek voorbeeld het geven van voorlichting en training. Iets meer dan vier op de tien (42 procent) geloven in het belonen van een positieve rijstijl, bijvoorbeeld met een bonus of toeslag. Inzicht in rijstijl bestuurders

“Deze resultaten tonen voor werkgevers het belang van inzicht in de rijstijl van bestuurders”, zegt Jan Willem Doornbos, Marketing Manager Benelux bij Fleetmatics. “Ten eerste doordat ze met deze inzichten hun bestuurders kunnen coachen naar een groenere rijstijl, en zo kunnen besparen op brandstofkosten. Het vertonen van ongewenst rijgedrag kan bovendien slecht zijn voor de reputatie van het bedrijf. Maar de belangrijkste reden om als werknemer bewust te zijn van rijgedrag, is de veiligheid op de weg.”

Lees hier ons eerdere interview met Jan Willem Doornbos over een fleetmanagementsysteem als ‘must-have’.

Categorie: Telematica
Labels: Fleetmatics, Verizon Connect