Magere waarden in ADAC EcoTest plug-in hybrides

vrijdag 28 juli, 2017

De Duitse evenknie van de ANWB, de ADAC, heeft vijf plug-in hybrides aan een ecotest onderworpen. Daarbij werden niet alleen de (theoretische) verbruikscijfers meegenomen, maar ook stroomverbruik en bijbehorende CO2-uitstoot. Bovendien waarschuwt de club voor hoge onderhoudskosten.

Hoge stroomkosten (Duitse waarden) voor vier van de vijf geteste plug-ins

De test gaat tussen de Toyota Prius plug-in, de VW Passat Variant GTE, de Kia Optima Plug-in Hybrud, de BMW 225 xe en Volvo XC90 T8 PHEV. De Prius is met afstand winnaar; deze auto krijgt als enige de volle vijf sterren. Zowel in brandstof- als stroomverbruik is het de meest spaarzame, aldus ADAC. Het is weliswaar met 122 pk de minst sterke van het stel, maar is met zo’n 1,5 ton gewicht ook de lichtste. Eerder dit jaar won de Prius al de World Green Car Award.

Nummer twee met drie sterren is de Passat, die een fors hoger stroomverbruik heeft dan de Prius. De Kia (ook drie sterren) volgt nipt op 3 omdat de brandstofmotor een hogere CO2-uitstoot heeft dan de Passat. Amper twee sterren krijgt de BMW en Volvo zelfs maar één ster. Stroom- en verbruikskosten zijn hoog, volgens de ADAC-test. Bij BMW geldt dat ook voor de benzinemotor, wat de onderzoekers verbaast want doorgaans maakt BMW uiterst efficiënte motoren.

Een ander punt waar de ADAC voor waarschuwt bij plug-in hybrides: de hogere onderhoudskosten (naast de hogere aanschafwaarde). Door de extra componenten in de auto, kan er simpelweg ook meer kapot gaan. Het hogere gewicht door alle extra componenten kan de auto ook parten gaan spelen. Om de auto zo economisch en ecologisch te laten rijden, moet de plug-in vooral goed worden gebruikt. Dat wil zeggen: vaak kunnen laden en vooral ingezet worden voor kortere ritten. Open hier de link naar alle gegevens van de ADAC test.

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: ADAC, Toyota, Toyota Prius