WLTP kan leiden tot hogere eigen bijdrage leaseauto

woensdag 20 september, 2017

De WLTP is sinds deze maand de nieuwe testcyclus voor het bepalen van het brandstofverbruik en de daarmee samenhangende CO2-uitstoot van auto’s. Arval schetst in een whitepaper de gevolgen voor bijvoorbeeld de autoregeling met een CO2-grens.

De WLTP, ofwel de World wide harmonized Light vehicle Testing Procedure, is de opvolger van de NEDC-cyclus. Het moet een realistischere inschatting kunnen geven van het brandstofverbruik van een auto. Want dat er een groot gat gaapte tussen theoretisch- en praktijkverbruik onder de oude NEDC-norm, was iedereen wel duidelijk.

Maar ook de nieuwe WLTP-norm is een laboratoriumtest, benadrukt Arval in een verhelderende whitepaper opgesteld voor TrendsinAutoleasing. Waarbij er genoeg ‘uitdagingen’ overblijven. Zoals het omgaan van opties die de auto zwaarder kunnen maken. Ook mag een fabrikant zogenaamde ‘families’ bepalen: bijvoorbeeld van een bepaald model, een bepaalde aandrijflijn of zelfs van het volledige aanbod. Binnen de familie wordt dan een meest gunstige en een meest ongunstige waarde bepaald. Daarop worden alle tussenliggende waarden (andere modellen, andere opties etc.) afgeleid. Vanaf 2019 wordt de CO2-uitstoot bepaald op basis van de specifiek gekozen configuratie met bijvoorbeeld grotere wielen, trekhaak en panoramadak.

CO2-grens

Kortom, er valt de komende tijd nogal wat te schaven aan de norm. Maar wat zijn nu de (financiële) gevolgen voor fleetowners en leaserijders? De CO2-uitstoot zal hoger worden waardoor de BPM ook zal stijgen, volgens Arval stijgt die CO2-waarde tussen de 5 en 10 procent. Dat kan bij bedrijven die een autoregeling hebben met een CO2-grens tot een meer beperkte keuze van auto’s kunnen leiden. Of dat er een hogere eigen bijdrage door de leaserijders moet worden betaald. Fleetowners moeten hun autoregeling hierop nagaan, adviseert de leasemaatschappij.

Overigens geldt WLTP niet voor plug-in hybrides en volledig elektrische auto. Daar is de norm nog niet op toegerust

Download hier de whitepaper!

Categorie: Autoregeling
Labels: Arval, WLTP