De toekomst van (private) leasen: vergeet de oudere niet!

dinsdag 24 oktober, 2017

Private lease, connectiviteit en (lease)banden kwamen aan de orde gisteren tijdens de Automotive Insiders bijeenkomst over de toekomst van leasing. Het onderzoek van GfK over private lease leverde misschien wel het meeste ‘food for thought’ op. Ouderen blijken nogal een vergeten doelgroep te zijn. Terwijl daar het grootste potentieel zit.

Henk Kooijman van het onlangs opgerichte telematicabedrijf Moove trapte de middag af in het Amsterdamse Dauphine. Moove, onderdeel van Autobinck, ziet niet zozeer brood in het alleen ontsluiten van data uit de auto’s, maar vooral in het ‘vertalen’ van die data naar bruikbare producten. Connected Maintenance is bijvoorbeeld zo’n product, waarbij slim regulier onderhoud kan worden ingepland, technische problemen vroegtijdig ontdekt kunnen worden en daarom onnodige slijtage kan worden voorkomen. “Besparingen op dat vlak van 10 tot 15 procent kunnen we hard maken. Maar het is ook goed voor de klanttevredenheid en het bevordert de samenwerking in de keten”, aldus Kooijman.

BNR presentator Meindert Schut als dagvoorzitter: “Wanneer krijgen we autodelen als onderdeel van een leasecontract?

Ander belangrijk aspect, volgens Kooijman. De fleetowner blijft volledig de regie houden. Er wordt ook geen gebruik gemaakt van privacygevoelige data. “Een dergelijk product hoeft dus niet eerst langs de OR”.

Op afstand bandencontroles

Een wat vreemde eend in telematica-land is wellicht Euromaster Leasing, in eerste instantie natuurlijk bekend van de banden. Maar ook Euromaster zit in telematica, zegt Frank Hut van Euromaster Leasing. In eerste instantie is hun eigen Europese vloot van zo’n 2000 voertuigen ermee uitgerust. “Maar

we zetten het nu ook in voor sommige van onze klanten, zowel in trucks als gewone voertuigen. Het systeem is gelinkt met TPMS, het bandenspanningscontrolesysteem. Op die manier kun je op afstand bandencontroles houden, wat invloed heeft op zowel kosten als veiligheid. Aangezien leaserijders minder vaak naar ons toekomen, en er weinig interesse is in de staat van de banden, doen we het op deze manier.”

Jeroen Barten van GfK presenteert de resultaten van hun nieuwste onderzoek naar private lease

Overigens is (de juiste) bandenspanning bij elektrische auto’s nog belangrijker dan bij conventionele voertuigen, want het heeft invloed op het bereik van de auto’s. “Daarom zijn we ook verguld dat Tesla Euromaster heeft verkozen als bandenpartner”, aldus Hut.

‘Spetterende’ private leaseacties

Jaarlijks doet onderzoeksbureau GfK onderzoek naar private lease en presenteert het de resultaten op het lease-event van Automotive Insiders. Zo ook dit jaar. Jeroen Barten schetst in eerste instantie een positief beeld van de ontwikkelingen van private lease. De markt bevindt zich nu echt in een hogere versnelling. Twee op de drie volwassenen weet inmiddels wat privélease inhoudt. Ook de ‘gebruiksintentie’ is gestegen. Ook al kan amper een derde van de geënquêteerden meer dan één naam noemen van een aanbieder van private lease.

Ook Dirk Grevik van Bleap autodelen was present op het lease-event

Maar wellicht het meest bijzondere van het onderzoek: consumenten zitten niet echt te wachten op ‘spetterende’ private leaseacties. Prijs is belangrijk, maar bij de keuze van een aanbieder wordt vooral gekeken naar betrouwbaarheid. Barten: “Als we kijken naar de argumenten om te gaan voor private lease komt prijs pas op de vijftiende plaats. Een zorgeloze, goede auto tegen overzichtelijke kosten. Daar draait het om. Ook shopt men liever bij de reguliere kanalen; dealers en leasemaatschappijen dus.”

Oudere, meer koopkrachtige consument

Een private leaseauto is verreweg in de meeste gevallen (78 procent) een vervanging op een andere auto. In 37 procent van de gevallen zelfs als vervanging van een destijds nieuw gekochte auto. En zelfs als vervanging van een zakelijk geleasde auto komt Barten tegenwoordig tegen in de statistieken.

Het bevestigt wat hem betreft het beeld dat niet de jonge consument die gaat voor zijn of haar eerste auto de voornaamste doelgroep is van private lease, maar juist de wat oudere, meer koopkrachtige consument. “Dat merk je ook aan de tendens dat steeds meer private leaseklanten gaan voor duurdere, grotere auto’s. Kijkend naar de markt heb ik de indruk dat die oudere, meer welgestelde doelgroep bij private lease weleens vergeten wordt. Terwijl dus juist daar de kansen liggen.”

Categorie: Private lease / Privélease
Labels: Automotive Insiders