Zakelijk rijder onbekend met actieve rijhulpsystemen

woensdag 1 november, 2017

Veel nieuwere auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met tal van rijtaakondersteunende systemen, zogenaamde Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Maar uit onderzoek blijkt dat maar weinig zakelijke rijders hiermee bekend zijn. Die bekendheid moet omhoog, vinden RAI Vereniging en VZR.

Het onderzoek is gedaan door verkeerspsycholoog Ilse Harms van Connecting Mobility in samenwerking met RAI Vereniging en Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) onder 1.355 zakelijk rijders. Wat blijkt: de ondervraagde automobilisten weten vaak niet met welke technologie hun auto is uitgerust, hebben de technologie niet bewust aangeschaft (de systemen zitten standaard in het pakket) of hebben onvoldoende instructies gehad. “Tegelijkertijd blijkt dat de mensen die weten welke systemen er in hun auto zitten en er bekend mee zijn, deze eerder aanzetten en gebruiken”, aldus Harms.

Uit het onderzoek kwam eveneens naar voren dat de naamgeving van systemen niet altijd overeenkomt met wat mensen denken dat het systeem doet. Bovendien hanteren verschillende automerken verschillende namen voor dezelfde functionaliteit. Er blijkt een groot verschil te zitten tussen wat de ondervraagden dachten dat een systeem doet, ten opzichte van wat het systeem daadwerkelijk doet. In de verschillende namen kwam bijvoorbeeld geen onderscheid naar voren tussen systemen die alleen waarschuwen (bijvoorbeeld bij het overschrijden van de rijbaanscheiding) of ook daadwerkelijk ingrijpen.

Volgens Jan van Delft, voorzitter van VZR, wordt uit dit onderzoek duidelijk dat het veiligheidsbewustzijn van autobezitters verbeterd kan worden. “Niet alleen voor wat betreft bestaande systemen, maar ook wat betreft de aanschaf van systemen bij het bestellen van een (zakelijke) auto. Daarnaast vormt een aantal van deze systemen de opmaat naar zelfrijdende auto’s. En juist die ontwikkeling gaat een belangrijke rol spelen bij de aanpak van files, maar dan moet de bekendheid, gebruik en acceptatie wel omhoog.”

Fysieke rijtrainingen

Inmiddels zijn er zo’n 50 ADAS-systemen op de markt, waarvan cruise control en navigatie de bekendste zijn. Ook RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck benadrukt dat deze systemen er juist voor zijn ontwikkeld om de veiligheid van zowel de bestuurder, inzittenden als andere weggebruikers te vergroten. Geen overbodige luxe in tijden dat het aantal verkeersongelukken weer toeneemt. “De grootste uitdaging is niet de technologie maar de aanschaf en het gebruik ervan. Wij moeten samen als industrie, retail en automobilisten de handen ineen slaan om de bekendheid met en kennis over deze systemen te vergroten”.

Mark Maaskant van Prodrive Training propageert al langer het actief gebruiken van moderne rijhulpmiddelen. Enkele fleetowners, leasemaatschappijen en importeurs pakken die handschoen al op en bieden fysieke rijtrainingen om met name de techniek onder de knie te krijgen, merkte Maaskant eerder dit jaar op in een interview met TrendsinAutoleasing.

Zelf uw kennis testen van ADAS-systemen? Klik hier.

Categorie: Verkeersveiligheid / Training
Labels: Connecting Mobility, RAI Vereniging, VZR