Hybride auto populair onder zzp’ers

dinsdag 12 juni, 2018

Steeds meer zzp’ers kiezen voor een hybride auto, blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer. Het ‘hybride percentage’ is in 2018 gestegen naar 9,4 procent. De dieselauto is uit de gratie – 34 procent nu tegen 40 procent in 2016. Volvo, Volkswagen en Audi zijn de populairste merken.

Klik op de afbeelding om de barometer te downlaoden

Bij de keuze voor een automerk, weegt de prijs/kwaliteitverhouding overduidelijk het zwaarste voor de zzp’er. Ruim de helft (58 procent) van de ondervraagden geeft aan dat dit de belangrijkste beweegreden is om voor een bepaald automerk te kiezen. Ook de service van de dealer en lage kosten in het algemeen worden redelijk belangrijk geacht bij het kiezen.

De top 10 automerken waar zzp’ers in rijden, bestaat net als voorgaande jaren uit onder andere Volvo, Volkswagen en Audi. Vergeleken met 2015, is SEAT een van de snelle stijgers en nadert dan ook de top 10. Citroën en Fiat zijn in 2018 juist minder populair geworden en uit de top 10 gezakt.

Uit het onderzoek blijkt dat het overgrote deel (92,9 procent) zzp’ers met een leaseauto deze zowel zakelijk als privé gebruikt. 4,3 procent gebruikt de leaseauto alleen zakelijk en een zeer klein deel gebruikt de leaseauto enkel privé. Bijna 9 op de 10 zzp’ers betaalt dan ook bijtelling voor hun auto.

De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 892 zzp’ers in Nederland.

Categorie: Marktcijfers / brancheberichten
Labels: ZZP Barometer