Potentie autodelen groot maar gebruikservaring moet beter

donderdag 5 juli, 2018

ING Economisch Bureau legt momenteel de hand aan een grootschalig Europees onderzoek naar autodelen. De voorlopige uitslag is dat er nog geen sprake is van een doorbraak, maar de potentie is groot. Wel moet de ‘user experience’ omhoog.

Max Erich tijdens zijn presentatie bij Automotive Insiders

ING econoom Max Erich presenteerde de voorlopige resultaten eergisteren op het MaaS-congres van Automotive Insiders. De ING-studie is gedaan onder bijna 13.000 consumenten in 13 verschillende landen. Wat het eerst opvalt, is dat ‘nog altijd’ 2/3 van de consumenten een emotionele band heeft  met autorijden. “In Nederland is dat iets lager: ongeveer 1 op de 2 heeft iets met autorijden. Men heeft rijplezier, houdt van de persoonlijke ruimte van een auto. Dat geldt overigens ook voor jongeren, zowel in Europa als in Nederland”, aldus Erich.

Wel wordt autobezit steeds duurder, en dat begint bij velen te wringen. Het gaat daarbij niet om de aanschafkosten, maar vooral om de operationele kosten van autorijden die de laatste jaren fors duurder zijn geworden. Daarom is ook het autobezit onder jongeren gedaald. Wat overigens weer veel kansen biedt voor private lease, aldus Erich.

Gebruikservaring

Gemiddeld zegt in Nederland 18 procent van de mensen geïnteresseerd te zijn in deelauto’s, zo’n 5 procent heeft al een vorm van abonnement op een deeldienst. Maar de ruime meerderheid, 82 procent, heeft geen interesse in car sharing. Wat mensen tegenhoudt? Erich: “voor een derde zijn het de kosten van een deelauto-abonnement. Maar voor de grote meerderheid, twee derde van de respondenten, is het de ‘gebruikservaring’. Gaat het wel werken in mijn situatie? Zijn er voldoende auto’s. De helft van de mensen wil bijvoorbeeld binnen 15 minuten in een auto zitten.”

Overigens zijn de resultaten wel verschillend per stad en regio. In Amsterdam is bijvoorbeeld autodelen al vrij ingeburgerd. En ook in Madrid, waar de overheid autodelen stimuleert, is Car2Go uiterst succesvol. “Maar bedenk dat in Madrid een Car2Go zo’n 21 cent per minuut kost terwijl dat in Amsterdam 10 cent per kilometer duurder is. Prijs doet veel.”

Restwaardes

(Potentiële) autodelers stellen dus hoge eisen aan een deelauto. Grotere deelauto-aanbieders, of allianties tussen verschillende aanbieders van mobiliteit, kunnen dan wel eens voordelen bieden, denkt Erich. Vooral vanwege hun investeringskracht. Helemaal als het straks ‘data driven’ platforms worden waar meerdere vervoersvormen aan elkaar worden geknoopt (MaaS). Volgens Erich moet nog maar blijken of autofabrikanten die rol kunnen vervullen.

ING Economisch Bureau verwacht dat het aandeel van carsharing in Europa tot 2025 bescheiden zal blijven. “Maar het komt er weel aan”, denkt Erich. “Overheidsregels kunnen die groei zomaar aanzwengelen. En de operationele kosten van autobezit zien we de komende zeker niet afnemen. Daarbij speelt de onzekerheid over restwaardes: wat als de benzine straks de diesel volgt? Ook de technologie ontwikkelt zich door. Punt is natuurlijk dat als de autonome (deel)auto er eenmaal is, wellicht huidige modellen overbodig worden. Maar wanneer die zelfrijdende auto het straatbeeld gaat domineren, dat weet eigenlijk niemand.”

Categorie: Huur & Deelauto's
Labels: Automotive Insiders, ING Economisch Bureau